Page 40 - klasstandem
P. 40
että he pystyvät luottamaan toisiinsa ja siihen, että kumpikin hoitaa
osansa työstä.

Luokkatandem on yhteistyökoulujen, ei pelkästään suomen- ja
ruotsinopettajien, yhteinen projekti ja kaikilla on oma roolinsa sen
toteutumisessa. Opettajat tekevät suuren työn tandemyhteistyötä
ja -kursseja suunnitellessaan, ja rehtoreiden tuki ja kannustus on
tärkeää. Luokkatandem on juuri sitä, mihin opetussuunnitelman
perusteetkin tähtäävät, eli kommunikatiivisuuden lisäämistä ja
siltojen rakentamista kieliryhmien välille.



2.2 Miten suunnitella tandemkurssi?


Luokkatandemin onnistuminen parhaalla mahdollisella tavalla
edellyttää suomen- ja ruotsinopettajien yhteistyötä. Opettajat
suunnittelevat yhdessä tandemkurssin kokonaisuuden ja sopivat
kurssin arvioinnista sekä tekevät paljon yhteistyötä yksittäisten
tuntien suunnittelussa. Tähän lukuun on koottu mm. kurssisuunnit-
telua, opetusmateriaalien valintaa ja opettajien ja oppilaiden suoritta-
maa arviointia koskevia käytännön neuvoja.



2.2.1 Miten opettajat suunnittelevat tandemkurssin yhdessä?


Tandemkurssin suunnitteluvaihe on erittäin tärkeä, sillä se luo
pohjan hyvälle yhteistyölle ja onnistuneelle kurssille. Opettajien
yhteinen suunnittelu on aikaa vievää, eli opettajat tekevät suurimman
työn ennen kurssin alkua suunnitellessaan sekä kurssikokonaisuuden
että yksittäiset tandemtunnit. Varsinaisilla tandemtunneilla opettajat
saavat nauttia työnsä tuloksista ja oppilaat voivat keskittyä monipuo-
lisiin tandemtehtäviin ja kommunikointiin tandempariensa kanssa.
Kokemuksemme on osoittanut, että hyvä suunnittelu ja opettajien
yhteistyö on tuottanut tulosta ja että luokkatandem on erinomainen
kielenopetuksen malli.

Ennen tandemkurssin alkua opettajien on hyvä laatia yhdessä kurssi-
suunnitelma ja käydä läpi tiettyjä käytännön asioita. Koulujen
rehtorit ovat mahdollistaneet yhteistyön koulujen välillä sijoittamalla




39
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45