Page 31 - klasstandem
P. 31
Paidatta

Opettaja: tämä on ihan oikein (.) mutta sitten on vielä
olemassa että tuon sais vaan yhdellä sanalla
sanottua(.)ilman taukoa tauotta ilman ruokaa
ruuatta niin |mikä
Daniel: |pai-paidaitta ilman pait
Opettaja: paita paidan n bort och ändelsen på
Daniel: paidatta
Opettaja: paidatta (.) aivan (.) hyvä
Jenna: hei mut kato sen pitää olla se ilman paitaa
koska nyt se on ilman paidatta
(tauko)
Opettaja: paidatta ((katsoo oppilaiden paperia)) se
tarkoittaa samaa kun ilman paitaa paidatta
tta-pääte tarkoittaa
|så du ((näyttää paperia))
Jenna: |sun pitää ottaa toi ilman sieltä pois
Opettaja: mm pois
Daniel: okei okei
Opettaja: jess

Luokkatandem ja tandemparien yhteistyö rakentuvat pääasiassa

kielen käytölle vuorovaikutuksessa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita,
etteikö myös kielen muotoa ja erilaisia kielioppisisältöjä voisi ja
pitäisi nostaa esille luokkatandemissa. Kielenkäyttö ja kielioppi eivät
ole toistensa vastakohtia. Hyvän kielitaidon omaksumiseen tarvitaan
mahdollisuuksia käyttää kieltä ja onnistumisen
kokemuksia tässä. Pystyäkseen viestimään ja
tullakseen ymmärretyksi on myös tiedettävä, “Nu fick man
kuinka kieli toimii. Kielioppia siis tarvitaan. lära sig

Tandemparien työskentelyssä ei painotu använda det
normatiivinen kielioppi, eli säännöt, joita voi man vet”
opetella ulkoa, vaan todellisen kielenkäytön
kuvaaminen sekä selittävä kielioppi, jossa pohdi-
taan kielen säännönmukaisuuksia. Koska oppilaat
usein ovat tottumattomia pohtimaan kieltä tältä kannalta, opettajan
malli ja tuki kieliasiantuntijana on tärkeä.

Kielioppisisältöjen tuomisessa tandemtunneille pätee sama periaate
kuin muissakin harjoituksissa: mielekkäät harjoitukset ovat sellaisia,
joissa äidinkielinen oppilas pystyy tukemaan toisen kielen oppijaa ja
toimimaan mallina (ks. myös 2.4.1). Sääntöjen opettaminen on




30
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36