Page 27 - klasstandem
P. 27
finsklektion kan således också innehålla lärande av svenska och vice
versa.

Ömsesidighet och den tid som används till modersmålet är viktiga
också eftersom de förstärker jämställdheten mellan tandemspråken
samt bidrar till att eleverna får känna sig duktiga. På målspråket kan
eleverna ofta uttrycka sig endast begränsat, vilket kan vara
frustrerande när det samtidigt är meningen att de ska lära känna en
ny person. På sitt modersmål får eleverna möjlighet att uttrycka sig
själva och sina tankar precis som de vill, utan språkliga begränsning-
ar. Detta är viktigt för att kontakten mellan tandempartnerna ska bli

äkta och personlig.
När eleverna agerar som språkmodeller och
språkliga stöd märker de också att även
”Saa rohkeutta tandempartnern har problem med sitt mål-
puhua vaikkei språk. Det kan vara skönt att märka att man

osaisikaan, koska inte är den enda som gör fel och därmed blir
pienet virheet eleverna mindre nervösa då det gäller att
eivät haittaa”
använda målspråket. Då man turas om mellan
språken blir tandempartnerna mer jämställda i
förhållande till varandra: ingendera behöver hela
tiden känna sig som den som inte kan och blir korrigerad. Detta
uppmuntrar eleverna till att våga tala sitt målspråk och till att inte
vara alltför rädda för att göra fel. Fel och problem i språkproduktion
ses i klasstandem, liksom i all språkundervisning idag, som möjlig-
heter till lärande, inte som misslyckanden.



1.5 Mikä opettajan rooli on luokkatandemissa?


Nykyisen oppimisnäkemyksen mukaan opettaja ei toimi tiedon
lähteenä ja välittäjänä vaan lähinnä erilaisten oppimisympäristöjen
suunnittelijana ja oppimisen ohjaajana. Luokkatandemissa opettajan
rooli voidaan jakaa kolmeen osa-alueeseen. Ensimmäinen, ohjaajan
rooli, on yhteinen kaikkien aineiden opetta jille. Toinen, kieliasian-
tuntijan rooli, on yhteinen kaikille kieltenopettajille. Luokkatan -
demissa opettajalla on myös kolmas, nimenomaan tandemyhteis-
työhön liittyvä rooli, jota kutsumme valmentajaksi. Käytännön



26
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32