Page 24 - klasstandem
P. 24
klasstandem är pararbete den huvudsakliga arbetsformen. I klass-
tandem bildas paren av elever med olika modersmål. Det är även
möjligt att använda sig av gruppuppgifter där flera par jobbar tillsam-

mans, vilket också har efterlysts av eleverna.
Motiven till att just pararbete rekommenderas i
klasstandem är flera. För det första maxi-
"Hyvää, kivaa ja
monipuolista. Parin merar pararbetet den tid som tandempart-
kanssa on välillä nerna har för den egna språkanvändning-

vähän yksipuolista, en på målspråket i lärandeprocessen och
ryhmässä on ger dem möjlighet att fokusera på just det
enemmän ääniä ja som de själva vill och behöver lära sig. Två
mielipiteitä" elever med samma

målspråk har aldrig
exakt samma behov "Bra att mellanåt
och intressen och därför behöver man i vara 4 st. Då får

större grupper dela tiden mellan flera man prata med en
lärandeparter, vilket ger mindre tid för de annan finskspråkig
än sitt eget
enskilda eleverna. Det finns också en stor tandempar”
risk att de elever som kan målspråket bättre
eller är mer pratsamma och dominanta till sin
natur tar över i grupper och de svagare och
blygare eleverna får mindre tid för sina
frågor och för sin språkanvändning. “Jag gillar inte alltid
För det andra innebär pararbete att båda att vara fler än två i

tandempartnerna måste aktivera sig för grupp, för då kan det
hända att de som är
att interaktionen och samarbetet över- finskspråkiga, om det
huvudtaget ska löpa. På detta sätt tvingas är på finska, bara talar
alla elever att delta mer aktivt än i större själva”
grupper. Ett samarbete mellan tandemparen i
grupper på 4–6 elever kan dock rekommen-
deras som omväxling till pararbetet. Grupparbete ger eleverna
möjlighet att lära känna även andra än den egna tandempartnern. Då
eleverna i hela gruppen känner till varandra underlättar det också i
situationer där man p.g.a. någon elevs frånvaro blir tvungen att skapa
tillfälliga tre personers grupper (se 2.3.2).





23
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29