Page 28 - klasstandem
P. 28
opetustyössä nämä osa-alueet limittyvät toisiinsa ja opettaja voi
toimia samanaikaisesti useassa roolissa.



Ohjaaja
Ohjaajan rooli käsittää opetuksen suunnitteluun, oppilaiden ohjeis-
tukseen, ryhmän toiminnan organisointiin ja oppimisen arviointiin
liittyviä tehtäviä. Opettaja siis luo oppilaille mahdollisuuksia oppimi-
seen ja tukee heidän oppimisprosessejaan. Luokkatandemissa painot-
tuvat erityisesti kurssikokonaisuuden suunnitteluun ja opetuksen
organisoimiseen liittyvät tehtävät. Luokkatandem eroaa muista
opetuksen malleista siinä, että suunnittelu, organisointi ja arviointi
tehdään yhdessä yhteistyökoulun tandemopettajan kanssa. Opetta-
jien yhteistyö ja yhteinen vastuu kokonaisuuden ohjaamisesta ja
hallinnasta ovat luokkatandemin kulmakiviä (ks. 2.2). Käytännön
opetustilanteissa tärkeimpänä ovat ohjeistukseen liittyvät tehtävät.
Hyvin suunnitellut ja ohjeistetut tehtävät ovat välttämättömiä
tandemparien itsenäisen yhteistyön sujumiselle. (ks. 2.4.2).

Ohjaajan rooliin kuuluva oppilaiden ohjeistus ja toiminnan organi-
sointi tarkoittaa käytännössä esimerkiksi, että opettaja huolehtii
oppilaiden keskittymisestä oikeaan kohdekieleen. Joskus oppilaat
päätyvät ohjeistuksesta huolimatta käyttämään toista kieltä kuin
tunnin kohdekieltä, jolloin opettaja muistuttaa heitä oikean kohde-
kielen käytöstä. Riski toisen kielen käyttöön on suurin, jos toinen
parin osapuolista on tandemkielessään selvästi vahvempi kuin
toinen. Jos pari käyttää aina vahvempaa yhteistä kieltään, ei oppilas,
jolla on heikompi kielitaito, saa mahdollisuutta oppia kohdekieltään.


Kieliasiantuntija
Luokkatandem soveltuu malliksi nimenomaan kieltenopetukseen,
koska siinä opettajilta vaaditaan kieliasiantuntijuutta, johon sisäl-
tyvät sekä kohdekielen hallinta että kielenoppimisen strategioiden ja
oppimistapojen tuntemus. Nämä taidot kuuluvat jokaisen kielten-
opettajan ammattiosaamiseen, ja kieliasiantuntijan rooli onkin tuttu
kaikille kieltenopettajille. Muiden aineiden opettajilta tätä ei sen
sijaan voi odottaa samassa määrin.






27
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33