Page 25 - klasstandem
P. 25
För det tredje upplever många att det är lättare att använda
målspråket då det är endast en människa som lyssnar på en. Par-
arbete som arbetsform bidrar alltså till att sänka tröskeln för att

använda målspråket. För många är det speciellt svårt att våga
använda språket med en bättre andraspråks-
användare med samma modersmål som en
själv. I tandemparen får eleverna tala på “Ingen av oss kan
tumanhand och då de därtill turas om tala det främmande

med att vara den lärande parten och språket så bra, men
vi förstår varandra
modell och stöd i sitt eget modersmål, och hjälper
vågar de använda målspråket mer ledigt. varandra”

Tanken i klasstandem är att man jobbar med
en och samma tandempartner en längre tid,
t.ex. under en hel kurs i gymnasiet. Ett långsiktigt pararbete med
samma tandempartner ger eleverna möjlighet att lära känna var-
andra och skapa en personlig kontakt. Med tiden lär sig tandem-
partnerna hurdant stöd den andra önskar sig och vilka språkliga
aspekter som tandempartnern upplever som svåra. Därmed kan de
hjälpa varandra på ett mer effektivt sätt (se 2.3.5). Elevernas
feedback visar att det är viktigt att de känner sin tandempartner och
känner sig trygga innan de tar itu med kognitivt och språkligt
krävande uppgifter. Då man arbetar i samma tandempar en längre
period möjliggör det alltså en progression från innehållsligt och
språkligt enklare lära känna varandra-uppgifter (se 3.1.1) till mer
avancerade uppgifter under kursens gång.
Ständiga parbyten däremot skulle kräva mer tid
“Man pratar för uppvärmning och presentation av sig själv i
oerhört mycket början av varje lektion.

mera finska på en
tandemkurs än på I klasstandem fördelas tiden jämnt mellan
en vanlig” båda språken. I praktiken innebär detta att

under hälften av tandemlektionerna använder
eleverna sitt målspråk och under andra hälften sitt
modersmål. Eftersom klasstandem bygger på par-
arbete, får man under de lektioner då man använder sitt målspråk
mer tid för egen språkanvändning än i helklassundervisning. Arbets-
sättet i klasstandem är mycket elevcentrerat vilket maximerar tiden



24
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30