Page 26 - klasstandem
P. 26
för det egna lärandet. Ibland ifrågasätts det hur mycket nytta elever-
na har av den tid som används till deras eget modersmål därför att
man tror att den tiden är borta från elevernas lärande av målspråket.

Lyckligtvis är det inte så svartvitt. Det att man använder hälften av
tiden till sitt eget modersmål baserar sig på principen om ömsesidig-
het (se 1.1) som är hörnstenen i hela tandemsamarbetet. Den tid som
används till elevernas modersmål ska ändå inte ses enbart som
byteshandel med tandempartnern, utan erbjuder också värdefulla
möjligheter till lärande.
Den tid som eleverna

använder till att stödja
sin tandempartner och
vara modell på sitt
eget modersmål bidrar
till att öka den språk-
liga medvetenheten.
Detta gynnar lärandet
av både målspråket
och andra språk. Sam-
tidigt blir eleverna
också mer medvetna
om olika sätt att lära
sig språk. Detta för-
stärker deras kuns-
kaper i livslångt
språklärande. När
tandemdeltagarna stöttar
varandra, får de också själva ett nytt utifrånperspektiv på sitt eget
modersmål och sin egen kultur. Eleverna lär sig att kontrastera sitt
eget modersmål och sin egen kultur mot andra språk och kulturer
samt ifrågasätta och reflektera över sådant som de ansett vara
självklart. Även om endast ett språk åt gången används som det
huvudsakliga målspråket kan många uppgifter med fördel planeras så
att eleverna uppmuntras till att kontrastera språken. I en del av
uppgifterna används språken också parallellt och på så sätt lär sig
båda tandempartnerna samtidigt sitt målspråk (se 2.4.1). En




25
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31