Page 18 - klasstandem
P. 18
kieltenopetus organisoidaan parhaalla mahdollisella tavalla luoden
tilaa oppilaiden vuorovaikutukselle ja heidän yksilöllisille kiinnostuk-
sen kohteilleen, oppimistarpeilleen ja -tavoitteilleen.

Tandemia on sovellettu kieltenoppimisessa ja opetuksessa eri
konteksteissa. Suomessa sitä on kehitetty erityisesti vapaan sivistys-
työn kentällä pääosin aikuisille suunnattuna itsenäisenä kieltenopis-
kelumuotona sekä sovellettu eri kielten korkeakouluopintoihin.
Kansainvälisesti tandemkursseja järjestetään etenkin korkeakouluis-
sa ja aikuiskoulutuksessa joko kasvokkaisina tapaamisina tai niin
kutsuttuna eTandemina, jossa tapaamiset ovat virtuaalisia. Kaikki

tandemmuodot perustuvat kahdelle periaatteelle: vastavuoroisuudel-
le ja itseohjautuvuudelle. Vastavuoroisuus tarkoittaa, että molem -
mat tandemparin osapuolet hyötyvät yhteistyöstä ja ovat oman
oppimisensa lisäksi valmiita auttamaan ja tukemaan toisen osa-
puolen oppimista. Käytännössä tämä tarkoittaa yhteistyöhön käyte-
tyn ajan ja energian jakamista tasan kielten kesken. Toinen periaate
on itseohjautuvuus, jonka mukaan osallistujat ohjaavat itse oppimis-
prosessiaan omien tavoitteidensa, oppimistyylinsä ja tarpeidensa
mukaan. Vastavuoroisuuden periaate on ensiarvoisen tärkeä kaikissa
tandemmuodoissa ja se tuleekin tandemopetuksessa huomioida
kaikessa toiminnassa. Itseohjautuvuuden periaatetta sovelletaan
kontekstin, kurssimallin ja osallistujien lähtökohtien, kuten iän,
mukaan.
Lähtökohtana tandemparien vuorovaikutuksessa on aihe (sisältö),
jonka tandemparin osapuolet kokevat mielekkääksi. Kieli itsessään
(muoto) nostetaan esiin tarvittaessa, ja kieleen liittyvistä kysymyk-

sistä ja ongelmista keskustellaan aiheen ohella. Tandemkeskusteluis-
sa keskitytään siis sekä sisältöön että muotoon. Osallistujat ilmai-
sevat omia ajatuksiaan ja näkemyksiään kielen avulla vuorovaikutuk-
sen ja kielenkäytön samalla mahdollistaessa kielitaidon paranemisen.
Kieli toimii tandemissa siis sekä oppimisen tavoitteena että sen
välineenä.

Tandemperiaatteiden, opetussuunnitelman tavoitteiden ja sisältöjen
sekä luokkahuonekontekstissa tapahtuvan ryhmäopetuksen yhteen-
sovittaminen vaatii huolellista suunnittelua. Käytännössä luokkatan-




17
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23