Page 17 - klasstandem
P. 17
1.1 Mitä luokkatandem on?


Luokkatandemissa tandemoppimista sovelletaan koulukontekstissa
kielellisesti sekoittuneiden oppilasryhmien kielten opetuksessa ja
opiskelussa. Suomessa luokkatandem soveltuu erityisesti kotimaisten
kielten (suomi ja ruotsi) opiskeluun, jossa on hyvät mahdollisuudet
kieliryhmien tasapuoliseen ja vastavuoroiseen yhteistyöhön. Tandem
on vahvasti oppijalähtöinen ja itsenäinen työtapa. Luokkatan-
demissa tandemoppimisen periaatteita sovelletaan koulun opetus-
suunnitelmalähtöiseen opetukseen. Tavoitteena on luoda tilanteita,
joissa kieliryhmät kohtaavat kehittääkseen tasapuolisesti ja yhden-
vertaisesti valmiuksiaan toistensa kielissä. Luokkatandem on siis
yhteistyötä yli kielirajan. Tavoitteena on pitkäjänteinen yhteistyö,
jossa oppilaat saavat mahdollisuuden luoda henkilökohtaisia kontak-
teja toiseen kieliryhmään ja tutustua samanikäisiin ruotsin-/suomen-
kielisiin sekä heidän kulttuuriinsa. Samat tavoitteet sisältyvät myös
opetussuunnitelmien perusteisiin (2014 ja 2015).

Tandemoppimisessa kaksi erikielistä ihmistä muodostaa tandempa-
rin ja oppii toistensa kieliä vuorovaikutuksessa ja vastavuoroi-
sessa yhteistyössä. Kieliä käytetään vuorotellen, ja tandemparin
osapuolet toimivat vuoroin kohdekielensä oppijana ja vuoroin kieli-
mallina ja tukena omassa äidinkielessään. Tandemoppiminen perus-
tuu sosiokonstruktivistiseen näkemykseen kieltenoppimisesta. Sen
mukaan kielenkäyttö yksilöiden välisessä vuorovaikutuksessa luo
mahdollisuuksia kielen oppimiseen ja oppiminen voi tapahtua missä
tahansa sosiaalisessa toiminnassa. Samanlainen näkemys oppimi-
sesta on myös valtakunnallisen opetussuunnitelman taustalla. Esi-
merkiksi opetussuunnitelmien perusteissa painotetaan vuoro-
vaikutusta ja yhteistyötä toisten ihmisten kanssa uusien taitojen
omaksumisen lähtökohtana. Vuorovaikutus ja viestintä nähdään
oppimisen edellytyksinä oppimisen tapahtuessa vuorovaikutuksessa
toisten oppilaiden, opettajien ja muiden ihmisten kanssa erilaisissa

ryhmissä sekä fyysisissä että virtuaalisissa ympäristöissä. Oppilaan
aktiivista roolia ja vastuuta omasta oppimisesta painotetaan
kaikessa opetuksessa. Kieltenopetuksessa tämä oppimisnäkemys
herättää mielenkiintoisen kielipedagogisen keskustelun siitä, miten




16
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22