Page 13 - klasstandem
P. 13
Lukijalle


Tämä käsikirja perustuu Vaasan kaksikielisellä lukiokampus
Lykeionilla vuosina 2012–2015 toteutetusta tutkimus- ja kehittämis-
hanke Luokkatandemista saatuihin kokemuksiin. Hankkeen tavoit-
teena on ollut kehittää luokkatandemia mallina toisen kotimaisen
kielen opetuksessa Suomessa.

Kirjassa kuvataan luokkatandemia kielenopetuksen mallina ja sen
käytännön soveltamista opetustyöhön. Kirjassa annetaan konkreet-
tisia neuvoja ja ideoita tandemkurssien suunnitteluun, toteutukseen
ja arviointiin sekä ehdotuksia luokkatandemiin sopiviksi tehtäviksi ja
aktiviteeteiksi. Kirja perustuu lukiossa tehtyyn kehittämistyöhön,
mutta se soveltuu tukilukemistoksi ja inspiraation lähteeksi myös
muilla asteilla työskenteleville kieltenopettajille peruskoulusta
korkeakouluihin.

Luokkatandem rakentuu yhteistyölle kahden erikielisen koulun
(suomen- ja ruotsinkielisen), kahden toisen kotimaisen kielen
opettajan (suomenkielisen koulun ruotsin opettajan ja ruotsinkieli-
sen koulun suomen opettajan) ja kahden opetusryhmän välillä.
Tavoitteena on tarjota kieliryhmille mahdollisuus kohdata toisensa
aidossa viestintätilanteessa ja kehittää tasapuolisesti taitojaan
toistensa kielissä. Luokkatandemissa opetus tapahtuu kielellisesti
sekoitetuissa (suomi–ruotsi) opetusryhmissä.

Luokkatandemin tyypilliset tunnusmerkit – kielen käyttö aidoissa
viestintätilanteissa, yhdessä oppiminen ja oppilaiden vastuu omasta
oppimisestaan – käyvät käsi kädessä nykyajan oppimisnäkemyksen
kanssa ja tukevat näin samalla 2016 käyttöön otettavissa opetus-
suunnitelman perusteissa määriteltäviä kieltenopetuksen tavoitteita.

Kirja perustuu kirjoittajien – opettajien ja tutkijoiden – kehittämis-
työhön, jonka puitteissa olemme yhdessä kehittäneet luokkatan-
demia mallina toisen kotimaisen kielen opetuksessa Vaasan lyseon
lukiossa ja Vasa gymnasiumissa. Olemme keränneet videoaineistoa
oppilaiden ja opettajien työskentelystä tandemtunneilla, haastatelleet
oppilaita ja keränneet heiltä palautetta jokaisen tandemkurssin
lopussa. Lisäksi opettajat ovat dokumentoineet systemaattisesti omaa




12
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18