Page 14 - klasstandem
P. 14
kielipedagogista työskentelyään. Tätä empiiristä aineistoa on käytet-
ty pohjana säännöllisille tutkija–opettaja-tapaamisillemme, joissa
olemme yhdessä pohtineet tandempedagogiikan kysymyksiä ja rat-

koneet matkan varrella kohtaamiamme haasteita.
Hankkeessa on ollut mukana myös tutkimusavustajia, jotka ovat
osallistuneet kenttätyöhön sekä käyneet läpi ja litteroineet kerättyä
aineistoa. Suuret kiitokset Linda Björkskogille ja Linn Nybäckille
heidän arvokkaasta työpanoksestaan. Erityiskiitos Fredrik Ruskille
hänen korvaamattomasta tuestaan videonauhoitteiden kanssa koko
hankkeen ajan.

Haluamme kiittää myös koulujen johtoa ja muita kollegoja sekä
tietenkin aivan erityisesti oppilaita, jotka ovat osallistuneet hankkee-
seen ja mahdollistaneet aineistonkeruun palautteen ja videonauhoi-
tusten muodossa. Heidän ansiostaan olemme voineet myös tuoda
oppilaiden äänen kuuluville tässä kirjassa sitaattien ja oppilaiden
keskusteluista poimittujen näytteiden muodossa. Käytämme oppilais-
ta aina tekaistuja nimiä. Helpottaaksemme lukemista olemme yhte-
näistäneet esimerkkien ja sitaattien kieliasuja, mutta säilyttäneet
kuitenkin tiettyjä puhekielen piirteitä.

Käsikirjoituksen lukemisesta ja siihen annetuista rakentavista kom-
menteista haluamme kiittää seuraavia opettajia: Jari Löfiä, Carita
Orrea ja Sanna Linnaa. Lisäksi haluamme osoittaa Jaana Puskalalle ja
Marianne Nordmanille suuret kiitokset kielentarkastuksesta.

Suuret kiitokset seuraaville rahoittajille, jotka ovat eri tavoin
mahdollistaneet Luokkatandem-hankkeen toteuttamisen: Svenska
kulturfonden, Högskolestiftelsen i Österbotten, Harry Schaumanin
säätiö, Svensk-Österbottniska Samfundet, Waldemar von Frenckellin
säätiö ja stiftelsen Finlandssvensk Bokkultur.

Koska luokkatandem perustuu kielirajan ylittävään yhteistyöhön ja
kielten käyttöön vuorotellen, päädyimme myös tässä kirjassa käyt-
tämään kahta kieltä. Kuljetamme lukijaa luokkatandem-matkalla vuo-
roin suomeksi ja vuoroin ruotsiksi.









13
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19