Page 12 - klasstandem
P. 12
Författarna


Åsa Löf arbetar som lärare i finska vid Vasa gymnasium. Hon har utvecklat
klasstandem sedan läsåret 2009–2010 och under läsåren 2012–2015 aktivt
deltagit i forskar–lärarsamarbete. Hon har även fortbildat lärare inom
klasstandem och publicerat artiklar om ämnet.

Heli Koskinen arbetar som lärare i svenska vid Vaasan lyseon lukio. Hon
har utvecklat klasstandem sedan läsåret 2009–2010 och under läsåren
2012–2015 aktivt deltagit i forskar–lärarsamarbete. Hon har även fort-
bildat lärare inom klasstandem och publicer at artiklar om ämnet.

Michaela Pörn, Åbo Akademi, är professor i finska språkets didaktik. Hon
forskar i och utvecklar tandempedagogiken inom lärarutbildningen vid Åbo
Akademi och har lång erfarenhet av olika former av utvecklingsarbeten och
aktionsforskning i samarbete med språklärare i skolor på olika stadier.

Katri Hansell (f. Karjalainen), Vasa universitet, är pionjär i tandem-
forskning i en nordisk kontext. Hon har varit med i att utveckla tandem som
en modell för språkundervisning både för vuxna inom den fria bildningen
och för skolornas läroplansbaserade språkundervisning inom projektet
Klasstandem. Det nyaste är att utveckla en tillämpning av klasstandem för
virtuella lärmiljöer inom projektet eKlasstandem.

Anna Korhonen, Åbo Akademi, är u niversitetslärare och doktorand i finska
språkets didaktik. Hon har även lång erfarenhet av finskundervisning vid
Yrkeshögskolan Novia där hon också varit med om att utveckla
tandemundervisning i det andra inhemska språket.

Charlotta Engberg, Åbo Akademi, är klasslärare och har under 2014–2016
arbetat som forskningsbiträde både inom projekten Klasstandem och
eKlasstandem. Hon har deltagit i utvecklandet av speciellt eKlasstandem
samt har erfarenhet av att själv delta i eTandem på fritiden.






















11
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17