Page 137 - klasstandem
P. 137
Speciellt i de fördjupade kurserna och eventuella valbara tandem-
kurser kan lärarna lättare planera in studiebesök och andra akti-
viteter utanför klassrummet. Lämpliga besöksmål är t.ex. tidnings-

redaktioner, högskolor, teatrar och olika idrotts- och fritids-
anläggningar beroende på kursens mål och innehåll. Då man planerar
ett studiebesök är det bra att hålla i minnet att en av grundidéerna
med tandem är elevernas aktiva växelverkan med den egna tandem-
partnern. De ska alltså inte göras till passiva lyssnare under studie-
besöken heller. Därför är det viktigt att lärarna planerar studiebesök i
förväg och informerar värden för besöket om målet med det.

Eleverna bör aktiveras både före, under och efter studiebesöken.
Före ett besök väcker man elevernas intresse inför studiebesöket och
tandempartnerna kan tillsammans t.ex. ta reda på något om besöks-
målet och förbereda frågor. Under besöket är eleverna aktiva till-
sammans med den egna tandempartnern och därför ska de röra sig
tillsammans på besöksplatserna. Efter ett studiebesök är det på sin
plats att tillsammans med den egna tandempartnern eller i mindre
grupper bearbeta det man hört och lärt sig.
Ett exempel på ett lyckat evenemang som vi varit med om var en
journalist som besökte vår tandemlektion och som hade planerat hela
besöket utgående från att eleverna skulle vara aktiva. Journalisten
hade en tydlig plan på vad han ville lyfta fram om yrket, men istället
för att föreläsa om saken satte han eleverna att fundera på frågor i
mindre grupper och utgående från deras lösningar presenterade han
sina egna åsikter och idéer. Ett annat bra besök var på det lokala
gymmet där instruktören hade planerat motionsaktiviteter där elev-

erna behövde varandras stöd för att klara av uppgifterna. Förutom
studiebesök kan man också träffas med tandemgrupperna utanför
skolan i mindre officiella sammanhang. Man kan t.ex. bowla till-
sammans eller äta middag och samtidigt diskutera kursen och andra
trevliga saker. Detta är ett bra sätt att sammansvetsa grupperna och
få eleverna att diskutera på en mera vardaglig nivå.

Vissa uppgifter under en tandemkurs kan också genomföras utanför
klassrummet. Ett exempel på en sådan uppgift är att guida sin egen
tandempartner i den egna hemstaden. Nedan ser du de instruk-



136
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142