Page 139 - klasstandem
P. 139
skådning ute i terrängen, badminton, målning, orgelspelning i kyrkan
och mycket mera. En del tandempar har träffats hemma hos varandra
och lagat mat eller tittat på film och några av dem har sovit över hos

varandra. Paren har i slutet av kursen fått redovisa för gruppen vad
de har gjort på fritiden och i kursens slututvärdering har de fått fylla i
en kort kommentar om hur de upplevt
denna hemuppgift och hur de tyckt att
tandempartnern förberett och genom-
fört sin del. ”Oppii tuntemaan
ihmisiä ja oppii

Målet med denna hemuppgift är att få kieltä sitä
eleverna att bekanta sig med varandra käyttämällä mikä on
i ett mindre officiellt sammanhang. Det paras keino”
blir mera meningsfullt att samtala med
varandra på det andra språket då man får
träffas på fritiden istället för att sitta inne i
ett klassrum. Tröskeln att våga börja prata
och uttrycka sin åsikt på målspråket blir ”Har lärt mig vad
lägre då miljön är mer inofficiell och finnar tror om oss

man har bara sin tandempartner när- svenskar och att man
varande. Eleverna har gett mycket kan vara kompisar fast
positiv feedback på denna uppgift och man har olika
därför är den återkommande i alla våra modersmål”

tandemkurser.
I grunderna för läroplanerna betonas vikten av att
eleverna ska erbjudas möjlighet att skapa nätverk och kommunicera
med elever från den andra språkgruppen. Undervisningen ska bygga

broar mellan språkgrupperna och förstärka elevernas språk-
användning även på fritiden. Detta är just vad klasstandem går ut på
eftersom modellen erbjuder eleverna möjlighet att skapa kontakt
med jämnåriga ungdomar från den andra språkgruppen.














138
   134   135   136   137   138   139   140   141   142