Page 136 - klasstandem
P. 136
video, en elektronisk skoltidning eller en elektronisk anslagstavla
(t.ex. Linoit). I dessa projekt lyfts digitaliseringen fram, och detta är
någonting som grunderna för läroplanerna också betonar. Lärarens

uppgift är att hjälpa och stödja grupperna i deras arbete och se till att
de vid behov får det tekniska stöd de behöver. Projekten kan genom-
föras tvåspråkigt så att slutprodukten blir tvåspråkig och eleverna
jobbar vissa gånger på finska och vissa gånger på svenska. På detta
sätt får eleverna använda båda språken lika mycket. Projektets slut-
resultat kan även spridas till en autentisk publik, t.ex. till båda klass-
tandemskolornas personal och elever, vilket också motiverar kurs-
deltagarna att satsa på projektet.

Det finns också färdigt elektroniskt material på internet som man
kan utnyttja i klasstandem. Tandempartnerna kan tillsammans lösa
temarelaterade uppgifter, göra olika test, lösa grammatikuppgifter,
samla information och mycket mera. Att man tar in datorn och
internet i undervisningen väcker ofta elevernas intresse och ökar
motivationen samtidigt som de olika skedena i arbetet ger upphov till
diskussion på målspråket.
Då eleverna lärt känna varandra och tandemkursen kommit igång
kan man göra roliga och lite annorlunda uppgifter som får
eleverna att våga bjuda på sig själva, skratta med varandra och på så
sätt lätta upp stämningen. Ibland räcker kanske orden inte till och då
kan man ta till sitt kroppsspråk för att göra sig förstådd. Detta kan
man öva på genom olika pantomimuppgifter eller korta skådespel.
Eleverna kan också jobba med målspråket så att de t.ex. ska hitta på
roliga fortsättningar på meningar eller skriva korta skämt eller gåtor.

Problemlösning i grupp fungerar alltid och om utrymmet tillåter kan
man ha grupperna att göra mera fysiska aktiviteter. Det uppstår
mycket skratt och prat då 8 elever ska försöka tränga sig på samma
matta som hela tiden blir mindre och mindre.
Klasstandem betyder inte att man alltid behöver sitta inne i ett

klassrum. Studiebesök, andra aktiviteter utanför klassrummet eller
träffar med tandempartnern på egen hand är trevlig omväxling till att
sitta inomhus i skolmiljö. Då blir språkanvändningen och relationen
mellan tandempartnerna ofta mera vardaglig och personlig.




135
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141