Page 133 - klasstandem
P. 133
Ett brev hem
Att skriva brev tillsammans fungerar bra som skrivuppgift i klass-
tandem. Båda eleverna ansvarar för innehållet och måste därmed
vara aktiva. Läraren kan styra skrivandet enligt behov genom givna
instruktioner. I uppgiften får eleverna tips om sådant de ska ta upp i
brevet och det hjälper dem att strukturera upp texten. Särskilt för
svaga elever kan tipsen vara till stor hjälp i skrivandet.
Du och din tandempartner är på resa någonstans i Europa och ni skriver
ett brev hem till en gemensam kompis i Finland. Fundera tillsammans
vad ni vill skriva om med hjälp av tipsen nedan och gör en mindmap där
ni med några ord planerar vad ni ska behandla i de olika styckena. Den
finskspråkiga skriver texten ni producerar tillsammans och tandem-
partnern hjälper till vid behov. Texten ska vara cirka 200 ord.
Hälsningar från Europa
Berätta i ert brev åtminstone om följande:
– När anlände ni och hur länge tänker ni stanna?
– Hur har vädret varit?
– Vad har ni sett och gjort?
– Vad har ni för planer för resten av resan?
– Hur har ni trivts och rekommenderar ni stället för andra?
Kom ihåg att börja och avsluta brevet på ett lämpligt sätt.
132
Att skriva brev tillsammans fungerar bra som skrivuppgift i klass-
tandem. Båda eleverna ansvarar för innehållet och måste därmed
vara aktiva. Läraren kan styra skrivandet enligt behov genom givna
instruktioner. I uppgiften får eleverna tips om sådant de ska ta upp i
brevet och det hjälper dem att strukturera upp texten. Särskilt för
svaga elever kan tipsen vara till stor hjälp i skrivandet.
Du och din tandempartner är på resa någonstans i Europa och ni skriver
ett brev hem till en gemensam kompis i Finland. Fundera tillsammans
vad ni vill skriva om med hjälp av tipsen nedan och gör en mindmap där
ni med några ord planerar vad ni ska behandla i de olika styckena. Den
finskspråkiga skriver texten ni producerar tillsammans och tandem-
partnern hjälper till vid behov. Texten ska vara cirka 200 ord.
Hälsningar från Europa
Berätta i ert brev åtminstone om följande:
– När anlände ni och hur länge tänker ni stanna?
– Hur har vädret varit?
– Vad har ni sett och gjort?
– Vad har ni för planer för resten av resan?
– Hur har ni trivts och rekommenderar ni stället för andra?
Kom ihåg att börja och avsluta brevet på ett lämpligt sätt.
132