Page 129 - klasstandem
P. 129
Punahilkka


Myös perinteiset aukkotehtävät sopivat tandemtehtäviksi. Opettajan
kannattaa ohjeistaa ja tukea äidinkielistä oppilasta, jotta tämä saa
työkaluja voidakseen auttaa pariaan löytämään oikeat vastaukset.
Tärkeää on, ettei äidinkielinen oppilas auta pariaan pelkästään
antamalla oikean vastauksen, vaan johdattelee tätä itse löytämään
oikean muodon (ks. 1.5 Valmentaja).


Täydentäkää satu käyttäen oikeita sijamuotoja.
Suomenkielinen oppilas, voit auttaa pariasi esimerkiksi esittämällä
apukysymyksiä (Missä hän asui? Minne hän juoksi jne.).

Olipa kerran pieni tyttö, joka asui ___________________________
(punainen talo) keskellä metsää. Eräänä päivänä hän kysyi
________________________ (äiti) saako hän mennä _____________

(isoäiti) kylään. Äiti antoi luvan, ja tyttö juoksi riemuissaan
__________________________ (metsä). Käveltyään jonkin aikaa, tyttö
istahti ________________ (kivi). Istuessaan _____________ (kivi), tyttö

näki suden ja pelästyi niin paljon, että putosi
__________________________ (kivi). Susi sanoi olevansa kiltti ja uteli
sen jälkeen _________________________ (tyttö), mihin hän oli

matkalla. Tyttö vastasi, että _______________ (isoäiti) luo, joka makasi
mökissään _____________________________ (sairas). Hän oli tullut
________________________ (sairas) oltuaan _________________ (utan

tröja) ulkona tuulisella säällä. Susi kiiruhti isoäidin talolle ja hiipi hiljaa
sisään _________________ (talo). Isoäiti oli juuri noussut
____________________ (sänky) ja oli keittiössä keittämässä kahvia. Susi
tarttui kiinni isoäitiin ja raahasi hänet ____________________
(makuuhuone). Siellä susi sitoi isoäidin ja piilotti hänet sängyn alle. Susi
puki isoäidin myssyn päälleen ja kiipesi isoäidin ______________
(sänky). Juuri samalla hetkellä tyttö saapui isoäidin talolle
_____________ (eväskori – med sin picknick-korg). Tyttö uskoi sutta
isoäidiksi ja tarjosi hänelle eväitään. – Maistuu _______________ (hyvä),
susi sanoi ja hyppäsi samalla _______________________ (sänky)
jahdaten tyttöä ympäri huonetta. Mutta ____________ (tyttö) oli
pippurisumutetta taskussaan, ja sillä hän sokaisi suden, joka juoksi häntä
koipien välissä ulos __________________ (talo). Tyttö pelasti isoäidin,
joka antoi tytölle kiitokseksi enkelin, joka oli tehty
_____________________ (lasi). – Lupaan tulla katsomaan sinua joka
päivä _________________________ (tämä viikko), tyttö sanoi ennen
kuin lähti kotiin. Mutta tyttö ei enää koskaan kulkenut _______________
(jalka) isoäidin luo, vaan hän matkusti ainoastaan
____________________ (bussi). Sen pituinen se.



128
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134