Page 124 - klasstandem
P. 124
Kysymyssanat


Alla olevassa tehtävässä harjoitellaan kysymysten muodostamista,
samalla kun tutustutaan tandempariin paremmin. Tandemparista on
apua kysymysten muodostamisessa, ja oppivan osapuolen on kuun-
neltava pariaan tarkasti pystyäkseen vastaamaan tämän esittämiin
kysymyksiin. Lisähaasteen antaa kysymyssanojen kääntäminen
ruotsiksi. Samalla myös suomenkielinen oppilas saa harjoitusta
kohdekielessään. Tehtävää voi halutessaan laajentaa niin, että
kysymykset esitetään myös ruotsiksi.


Aloittakaa kääntämällä pelissä olevat kysymyssanat ruotsiksi. Jos ette
heti keksi ruotsinkielistä vastinetta, voi suomenkielinen oppilas antaa
esimerkkilauseen, jossa kysymyssana esiintyy ja ruotsinkielinen oppilas
pyrkii löytämään vastineen ja kirjoittaa sen ruutuun.
Pelatkaa yhdessä risti-nollaa. Päättäkää ensin kumpi on risti ja kumpi
nolla. Saatte laittaa merkkinne valitsemaanne ruutuun, jos pystytte
muodostamaan kysymyksen, joka alkaa sen ruudun kysymyssanalla ja jos
parinne ymmärtää kysymyksen ja osaa vastata siihen. Vastatkaa mahdol-
lisimman tarkasti ja monisanaisesti esitettyihin kysymyksiin. Kysymysten
pitää olla henkilökohtaisia, eli tarkoitus on, että saat tietää kaikki
salaisuudet tandemparistasi. Voittaja on se, joka ensin saa neljä merkkiä
peräkkäin pystysuoraan, vaakatasoon tai viistoon. Suomenkielinen
oppilas, muistathan auttaa ja korjata pariasi sekä kysymysten laatimises -
sa että kysymyksiin vastaamisessa!

Mikä… Kuka… Missä… Milloin…
Oletko… Mitä… Mistä… Moneltako…


Miltä… Onko… Miksi… Paljonko…

Mihin… Kenellä… Kumpi… Kummasta…

Millainen… Mille… Mihin aikaan… Ketkä…













123
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129