Page 123 - klasstandem
P. 123
18
LUKIOSSA
8
9
Ruotsinkieliset vihjeet:

Mitt rum 15 17 1 5 13 11 4 3 7 12 2 10 6


Denna uppgift fungerar utmärkt som t.ex. uppvärmningsuppgift i
början av lektionen och eleverna får kommunikativt och kreativt
träna på att använda olika ord och strukturer (framför, mittemot,
ovanför, till höger, på golvet etc.). Eleverna måste vara tydliga i sina
instruktioner och använda många nyttiga fraser samtidigt som de
tränar på en viss terminologi. I klasstandem har man stor nytta av
modersmålsanvändaren i utförandet av uppgiften eftersom två
andraspråksanvändare inte alltid kan hjälpa varandra att hitta de
rätta sätten att uttrycka sig på och korrigera varandras fel.



Berätta för din tandempartner hur ditt rum ser ut. Tandempartnern ska
rita rummet med alla möbler och saker du nämner enligt din beskrivning,
så var noggrann med dina instruktioner och förklara tydligt var de olika
föremålen ska placeras. Den svenskspråkiga börjar berätta och den
finskspråkiga ritar. Sedan får ni byta roller. Ställ frågor om ni inte förstår
tandempartnerns beskrivning eller om ni har svårt att förstå
instruktionerna. Gör en liten tvåspråkig ordlista över föremålen på bilden
du ritat.


























122
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128