Page 120 - klasstandem
P. 120
Ristisanatehtävät


Ristikot ovat yksi oppilaiden suosikkitehtävätyypeistä, mikä var-
maankin selittyy osittain sillä, että molemmat osapuolet saavat olla
aktiivisia. Ristikoita yhdessä ratkoessaan oppilaat juttelevat koko
ajan keskenään ja selittävät sanoja toisilleen. Sen lisäksi he oppivat
sanat molemmilla kielillä, joten molemmat osapuolet hyötyvät
tehtävästä.

Ristikoita voi muokata monella eri tavalla luokkatandemiin sopiviksi
(ks. 2.4.1). Tämän tehtävän ristikoissa sanat on valmiiksi täytetty
kohdekielellä, joten kohdekielen oppijan on ymmärrettävä sanat
pystyäkseen selittämään niiden merkityksen parilleen. Tämän takia
on hyvä, jos oppilas on tutustunut aihepiirin sanastoon ennen
ristikon tekoa.



Molemmat osapuolet tandemparista saavat oman ristikon, jossa puolet
sanoista on valmiiksi täytettynä suomeksi. Tandemparillasi on siis
omassa ristikossaan merkittynä ne sanat, jotka sinun ristikostasi
puuttuvat.

Selittäkää ensin vuorotellen toisillenne omassa ristikossanne olevat sanat
niin, että pari arvaa mikä sana on kyseessä ja täydentää sen omaan
ristikkoonsa. Ette saa selittäessänne käyt tää mitään selitettävän sanan
osaa (esimerkiksi jos sana on linja-auto, ei voi selittää, että se on auto,
jossa istuu paljon ihmisiä vierekkäin ja peräkkäin). Kun molemmilla on
omat ristikkonsa valmiiksi täytettynä, autatte toisianne kääntämään
sanat ruotsiksi täydentämällä ristikon yhteydessä olevat vihjesanat.
Voitte kääntää sanat vuorotellen ja auttaa toisianne, mikäli pari ei löydä
oikeaa ruotsinkielistä sanaa.














119
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125