Page 116 - klasstandem
P. 116
Sanojen selitystä ja synonyymeja
Alias ja muut sananselitystehtävät ovat oivia tandemtehtäviä, sillä
silloin oppilaiden on keskityttävä sekä selittämään että kuuntele-
maan. Sananselitykset synnyttävät paljon keskustelua oppilaiden
joutuessa auttamaan toisiaan sanojen selittämisessä ja oppilaat
innostuvat yleensä huomaamattaan selittämään sanoja eivätkä aina
tiedosta, kuinka paljon puhuvat kohdekieltä. Samalla oppilaat harjoit-
televat käyttämään erilaisia kommunikaatiostrategioita (ks. 2.3.4).
Aliastyyppisiä pelejä voi mielellään kehittää edelleen esimerkiksi alla
olevan tehtävän mukaisesti.
Tämä tehtävä on kaksiosainen. Ensin ruotsinkielinen oppilas selittää
sanat 1–20 suomeksi ja suomenkielinen yrittää arvata, mikä sana on
kyseessä näkemättä selitettäviä sanoja. Sen jälkeen käytte yhdessä läpi
oikeassa sarakkeessa olevat sanat ja suomenkielinen oppilas selittää
ruotsinkieliselle oppilaalle sanojen merkityksen keksimällä lauseen, jossa
sana esiintyy. Yhdistäkää samalla sanat ja niiden synonyymit viereisessä
sarakkeessa.
1. hölmö ____ vahingollinen
2. halpa ____ saamaton
3. helppo ____ oivallinen
4. tukeva ____ kehno
____ vilpitön
5. huono
6. äkäinen ____ vilpillinen
7. kevyt ____ typerä
8. liukas ____ hirvittävä
9. lahjakas ____ niljakas
10. epärehellinen ____ vilpoinen
11. mainio ____ pönäkkä
12. lihava ____ vikkelä
13. viileä ____ jämerä
14. kärsivällinen ____ kärttyisä
15. nopea ____ maltillinen
16. kauhea ____ tyhjänpäiväinen
17. turha ____ etevä
18. laiska ____ köykäinen
19. rehellinen ____ huokea
20. haitallinen ____ vaivaton
115
Alias ja muut sananselitystehtävät ovat oivia tandemtehtäviä, sillä
silloin oppilaiden on keskityttävä sekä selittämään että kuuntele-
maan. Sananselitykset synnyttävät paljon keskustelua oppilaiden
joutuessa auttamaan toisiaan sanojen selittämisessä ja oppilaat
innostuvat yleensä huomaamattaan selittämään sanoja eivätkä aina
tiedosta, kuinka paljon puhuvat kohdekieltä. Samalla oppilaat harjoit-
televat käyttämään erilaisia kommunikaatiostrategioita (ks. 2.3.4).
Aliastyyppisiä pelejä voi mielellään kehittää edelleen esimerkiksi alla
olevan tehtävän mukaisesti.
Tämä tehtävä on kaksiosainen. Ensin ruotsinkielinen oppilas selittää
sanat 1–20 suomeksi ja suomenkielinen yrittää arvata, mikä sana on
kyseessä näkemättä selitettäviä sanoja. Sen jälkeen käytte yhdessä läpi
oikeassa sarakkeessa olevat sanat ja suomenkielinen oppilas selittää
ruotsinkieliselle oppilaalle sanojen merkityksen keksimällä lauseen, jossa
sana esiintyy. Yhdistäkää samalla sanat ja niiden synonyymit viereisessä
sarakkeessa.
1. hölmö ____ vahingollinen
2. halpa ____ saamaton
3. helppo ____ oivallinen
4. tukeva ____ kehno
____ vilpitön
5. huono
6. äkäinen ____ vilpillinen
7. kevyt ____ typerä
8. liukas ____ hirvittävä
9. lahjakas ____ niljakas
10. epärehellinen ____ vilpoinen
11. mainio ____ pönäkkä
12. lihava ____ vikkelä
13. viileä ____ jämerä
14. kärsivällinen ____ kärttyisä
15. nopea ____ maltillinen
16. kauhea ____ tyhjänpäiväinen
17. turha ____ etevä
18. laiska ____ köykäinen
19. rehellinen ____ huokea
20. haitallinen ____ vaivaton
115