Page 113 - klasstandem
P. 113
ämnesspecifik terminologi som hör till kurstemana, men också
allmännyttiga fraser, ord och uttryck.
Man kan också träna på strukturer under klasstandemlektionerna.
Uppgifterna som används skiljer sig inte så mycket från vanliga
grammatikuppgifter, men de måste vara sådana att modersmåls-
användaren kan hjälpa sin tandempartner och agera som språk-
modell utan att känna till grammatikregler. Då eleverna utför upp-
gifter där språken kontrasteras diskuterar de ofta en hel del och lär
sig även om det egna modersmålet. Uppgifterna bör också vara kom-
munikativa eftersom detta motiverar eleverna att använda språket
och kan leda till insikter både om målspråkets och det egna moders-
målets strukturer. Instruktionerna bör vara sådana att uppgiften
aktiverar båda parterna i tandemparet.
Sanastokisa ryhmissä
Tätä sanastotehtävää voi käyttää esimerkiksi tunnin alussa lämmit-
telytehtävänä. Kyseessä on yleinen sanastotehtävä, eli siinä ei harjoi-
tella minkään tietyn aihepiirin sanastoa. Tehtävä aktivoi kaikkia
oppilaita ja toimii erinomaisesti kaksikielisenä tehtävänä, jossa tarvi-
taan molempien kieliryhmien tietämystä. Tehtävä on hyvä suorittaa
4–6 hengen ryhmissä, jolloin kaikki ovat aktiivisia ja kaikkien panosta
tarvitaan. Tehtävä on myös mielekkäämpää suorittaa ryhmissä kuin
pareittain, sillä silloin oppilaat saavat enemmän tukea toisiltaan ja
ryhmissä kisaaminen on aina mukavampaa.
Teillä on 15 minuuttia aikaa muodostaa niin monta suomen- ja
ruotsinkielistä sanaa kuin mahdollista alla olevista kirjaimista. Kaikkia
kirjaimia ei siis tarvitse käyttää jokaisessa uudessa sanassa. Aina kun
olette muodostaneet yhden sanan, kaikki ryhmäläiset kirjaavat sen
paperille, ruotsinkieliset sanat omaan sarakkeeseensa ja suomenkieliset
omaansa. Jotta ryhmä saa sanasta pisteen, on teidän myös osattava
kääntää sana toiselle kielelle, eli molemmissa sarakkeissa on oltava sana.
15 minuutin jälkeen laskette pisteenne.
KOIRANULKOILUTTAJA
112
allmännyttiga fraser, ord och uttryck.
Man kan också träna på strukturer under klasstandemlektionerna.
Uppgifterna som används skiljer sig inte så mycket från vanliga
grammatikuppgifter, men de måste vara sådana att modersmåls-
användaren kan hjälpa sin tandempartner och agera som språk-
modell utan att känna till grammatikregler. Då eleverna utför upp-
gifter där språken kontrasteras diskuterar de ofta en hel del och lär
sig även om det egna modersmålet. Uppgifterna bör också vara kom-
munikativa eftersom detta motiverar eleverna att använda språket
och kan leda till insikter både om målspråkets och det egna moders-
målets strukturer. Instruktionerna bör vara sådana att uppgiften
aktiverar båda parterna i tandemparet.
Sanastokisa ryhmissä
Tätä sanastotehtävää voi käyttää esimerkiksi tunnin alussa lämmit-
telytehtävänä. Kyseessä on yleinen sanastotehtävä, eli siinä ei harjoi-
tella minkään tietyn aihepiirin sanastoa. Tehtävä aktivoi kaikkia
oppilaita ja toimii erinomaisesti kaksikielisenä tehtävänä, jossa tarvi-
taan molempien kieliryhmien tietämystä. Tehtävä on hyvä suorittaa
4–6 hengen ryhmissä, jolloin kaikki ovat aktiivisia ja kaikkien panosta
tarvitaan. Tehtävä on myös mielekkäämpää suorittaa ryhmissä kuin
pareittain, sillä silloin oppilaat saavat enemmän tukea toisiltaan ja
ryhmissä kisaaminen on aina mukavampaa.
Teillä on 15 minuuttia aikaa muodostaa niin monta suomen- ja
ruotsinkielistä sanaa kuin mahdollista alla olevista kirjaimista. Kaikkia
kirjaimia ei siis tarvitse käyttää jokaisessa uudessa sanassa. Aina kun
olette muodostaneet yhden sanan, kaikki ryhmäläiset kirjaavat sen
paperille, ruotsinkieliset sanat omaan sarakkeeseensa ja suomenkieliset
omaansa. Jotta ryhmä saa sanasta pisteen, on teidän myös osattava
kääntää sana toiselle kielelle, eli molemmissa sarakkeissa on oltava sana.
15 minuutin jälkeen laskette pisteenne.
KOIRANULKOILUTTAJA
112