Page 109 - klasstandem
P. 109
Työhaastattelu


Dialogit, joissa oppilaat joutuvat reagoimaan kuulemaansa ja itse
viemään keskustelua eteenpäin, ovat erittäin tehokkaita. Tämän-
tyyppiset dialogit ovat autenttisia, sillä ne ovat verrattavissa aitoihin
kommunikointitilanteisiin. Ohjeet ja apukysymykset voi antaa
suomeksi, jotta suomenkielinen oppilas saa keskittyä auttamaan
pariaan. eikä aikaa mene siihen, että hän joutuu kääntämään
kysymykset ensin ruotsista suomeksi.


Suomenkielinen oppilas on työnantaja ja ruotsinkielinen oppilas
työnhakija. Haettava työpaikka on kassatyöntekijä yrityksessä Minimani.
Pyrkikää tekemään dialogista mahdollisimman luonteva ja suomen-
kielinen oppilas korjaa ja auttaa pariaan löytämään tilanteeseen sopivat
ilmaukset. Suomenkielinen opiskelija, älä tyydy liian lyhyisiin ja mitään-
sanomattomiin vastauksiin, vaan esitä tarkentavia kysymyksiä jos et ole
tyytyväinen parisi vastaukseen.

Työnhakija

– koputtaa oveen, tervehtii kohteliaasti, esittelee itsensä ja asiansa
Työnantaja
– toivottaa tervetulleeksi, esittelee lyhyesti itsensä ja yrityksen

Tämän jälkeen työnantaja esittää alla olevat kysymykset työnhakijalle,
joka pyrkii vastaamaan niihin mahdollisimman kattavasti.

– Miksi haluat työskennellä yrityksessämme?

– Kuvaile itseäsi ihmisenä, mitä hyviä ja huonoja puolia sinussa on?

– Kerro aikaisemmista työkokemuksistasi.

– Miten työskentelet paineen alla?

– Missä näet itsesi viiden vuoden kuluttua?

– Miksi meidän pitäisi palkata juuri sinut?
Tämän jälkeen työnhakija esittää muutaman asiallisen kysymyksen
työajoista, palkasta, mahdollisista muista eduista ja työsopimuksesta. Voit
myös keksiä lisää omia kysymyksiä.

Työnantaja

– kiittää haastattelusta

– kertoo milloin päätös tehdään ja miten siitä ilmoitetaan
Työnhakija

– lopettaa keskustelun asianmukaisella tavalla

108
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114