Page 110 - klasstandem
P. 110
Utmanande uttal


Uttalsövningar är utmärkta tandemuppgifter eftersom andraspråks-
användaren hela tiden får hjälp, stöd och modell av modersmåls-
användaren. Särskilt svenskans uttal kan vara svårt för finskspråkiga.
Läraren kan styra eleverna att hitta mönster i det svenska uttalet och
att bearbeta sitt eget uttal så att man själv lägger märke till felen man
gör.

Högläsning är i sig själv en bra uttalsuppgift. Det är viktigt att båda
läser högt och då fungerar den svenskspråkiga som språkmodell.
Läraren kan i texter stryka under ord som är svåra att uttala så att
paren tillsammans kan träna på dem. Läraren kan också uppmana
modersmålsanvändaren att hjälpa sin tandempartner och våga
korrigera uttalet.

Läs högt följande meningar på svenska. Den finskspråkiga börjar varefter
den svenskspråkiga säger samma sak på nytt. Den finskspråkiga eleven
markerar de ställen som uttalades på olika sätt och läser sedan
meningen på nytt. Fundera tillsammans på vad meningarna betyder på
finska.


1. Kärleken är blind.

2. Vasa skärgård är unik.
3. Jag skämdes för hans skägg.
4. Kan du göra mig en tjänst?
5. Du kan gärna käka med mig.
6. Han är bra på att arrangera kalas.
7. Jag tänker bli ingenjör.
8. Köttbullarna smakade äckligt.
9. Sjöresan var härlig i det sköna vädret.
10. Köper du ofta godis i kiosken?














109
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115