Page 112 - klasstandem
P. 112
Reagera på lämpligt sätt
På vilket sätt skulle du reagera i följande situationer? Hitta på lämpliga
svar/reaktioner på påståendena som din tandempartner läser högt (till
exempel: ”Oj, vad tråkigt/Grattis…). Den svenskspråkiga läser först
påståendena A och den finskspråkiga reagerar på dem. Byt sedan roller i
del B. Använd fantasi och hjälp varandra att hitta på flera olika sätt man
kunde reagera på.
A B
– Jag får körkort i morgon. – Äntligen fick jag berömligt i
– Jag tror att någon har fått matteprovet!
reda på mitt lösenord till – Jag kan inte komma till
datorn. skolan idag för jag har feber.
– Jag tycker att det är dumt att – Vi ska resa till Thailand på
röka. jullovet.
– Jag vet inte hur jag klarar av – Jag vet att du ljög för mig.
provet i morgon. – Oj, det är spagetti idag!
– Jag hörde att Ulla är gravid. Mums!
– Mamma låter mig inte resa – Du trampade på min fot.
utomlands ensam. – Jag är så nervös inför
– Min kusin vann 10 000 euro arbetsintervjun.
på lotto.
3.2 Ord och strukturer – Sanasto ja rakenteet
Klasstandem utvecklar hela tiden elevernas ordförråd då de kom-
municerar med varandra. Man kan också träna ordförrådet mera
aktivt, och i orduppgifter får båda parterna i ett tandempar jobba
med nya ord och uttryck på sina respektive målspråk. Det är bara
elevernas eget intresse för språkinlärning som sätter gränser, klass-
tandem ger dem möjlighet att utveckla sitt ordförråd på ett unikt sätt.
Under en klasstandemkurs ges eleverna möjlighet att lära sig mer
111
På vilket sätt skulle du reagera i följande situationer? Hitta på lämpliga
svar/reaktioner på påståendena som din tandempartner läser högt (till
exempel: ”Oj, vad tråkigt/Grattis…). Den svenskspråkiga läser först
påståendena A och den finskspråkiga reagerar på dem. Byt sedan roller i
del B. Använd fantasi och hjälp varandra att hitta på flera olika sätt man
kunde reagera på.
A B
– Jag får körkort i morgon. – Äntligen fick jag berömligt i
– Jag tror att någon har fått matteprovet!
reda på mitt lösenord till – Jag kan inte komma till
datorn. skolan idag för jag har feber.
– Jag tycker att det är dumt att – Vi ska resa till Thailand på
röka. jullovet.
– Jag vet inte hur jag klarar av – Jag vet att du ljög för mig.
provet i morgon. – Oj, det är spagetti idag!
– Jag hörde att Ulla är gravid. Mums!
– Mamma låter mig inte resa – Du trampade på min fot.
utomlands ensam. – Jag är så nervös inför
– Min kusin vann 10 000 euro arbetsintervjun.
på lotto.
3.2 Ord och strukturer – Sanasto ja rakenteet
Klasstandem utvecklar hela tiden elevernas ordförråd då de kom-
municerar med varandra. Man kan också träna ordförrådet mera
aktivt, och i orduppgifter får båda parterna i ett tandempar jobba
med nya ord och uttryck på sina respektive målspråk. Det är bara
elevernas eget intresse för språkinlärning som sätter gränser, klass-
tandem ger dem möjlighet att utveckla sitt ordförråd på ett unikt sätt.
Under en klasstandemkurs ges eleverna möjlighet att lära sig mer
111