Page 112 - klasstandem
P. 112
Reagera på lämpligt sätt


På vilket sätt skulle du reagera i följande situationer? Hitta på lämpliga
svar/reaktioner på påståendena som din tandempartner läser högt (till
exempel: ”Oj, vad tråkigt/Grattis…). Den svenskspråkiga läser först
påståendena A och den finskspråkiga reagerar på dem. Byt sedan roller i
del B. Använd fantasi och hjälp varandra att hitta på flera olika sätt man
kunde reagera på.



A B



– Jag får körkort i morgon. – Äntligen fick jag berömligt i
– Jag tror att någon har fått matteprovet!


reda på mitt lösenord till – Jag kan inte komma till
datorn. skolan idag för jag har feber.



– Jag tycker att det är dumt att – Vi ska resa till Thailand på

röka. jullovet.


– Jag vet inte hur jag klarar av – Jag vet att du ljög för mig.

provet i morgon. – Oj, det är spagetti idag!

– Jag hörde att Ulla är gravid. Mums!


– Mamma låter mig inte resa – Du trampade på min fot.


utomlands ensam. – Jag är så nervös inför



– Min kusin vann 10 000 euro arbetsintervjun.
på lotto.


3.2 Ord och strukturer – Sanasto ja rakenteet
Klasstandem utvecklar hela tiden elevernas ordförråd då de kom-
municerar med varandra. Man kan också träna ordförrådet mera
aktivt, och i orduppgifter får båda parterna i ett tandempar jobba
med nya ord och uttryck på sina respektive målspråk. Det är bara
elevernas eget intresse för språkinlärning som sätter gränser, klass-
tandem ger dem möjlighet att utveckla sitt ordförråd på ett unikt sätt.
Under en klasstandemkurs ges eleverna möjlighet att lära sig mer







111
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117