Page 114 - klasstandem
P. 114
Vi lär oss miljöord


Man kan träna på nya ord med hjälp av översättningsmeningar.
Denna uppgiftstyp är krävande men väcker mycket diskussion då
tandempartnerna måste hjälpa och stödja varandra. I dylika uppgifter
måste även modersmålsanvändaren aktivt arbeta med sitt ordförråd
på målspråket för att förstå meningarna som ska översättas samt
försöka hitta grundformen till de understrukna orden. Före uppgiften
är det bra om andraspråksanvändaren har bekantat sig med temat
antingen på föregående lektion eller hemma. I denna uppgift uttryck-
er eleverna inte egna åsikter utan koncentrerar sig på översättning
eftersom målet med uppgiften är att stärka en viss terminologi.

Texter fungerar också som utmärkta underlag för orduppgifter. Man
kan färdigt strecka under ord i texten som man vill att eleverna ska
jobba med både vad gäller uttal och ordförråd. Då jobbar man med
orden i deras riktiga kontext i stället för lösryckta meningar.

Översätt muntligt följande diskussion till svenska. Den finskspråkiga
eleven är A och den svenskspråkiga B. Hjälp varandra vid svåra ord.
Samla de understrukna orden i deras grundform i häftet och översätt
orden till svenska. Den svenskspråkiga eleven ska först återge de
understrukna ordens grundform på finska och den finskspråkiga eleven
försöker sedan komma på den svenska motsvarigheten. Hjälp och
korrigera varandra!





A B


1) Lajitteletko kaikki 2) Kyllä. Tänne
jätteesi? laitan esimerkiksi
biojätteet.










113
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119