Page 128 - klasstandem
P. 128
Genitiv

I tandemuppgifter är det bra att ta upp sådana strukturer som man
vet att är svåra för eleverna eftersom de då får individuellt stöd av sin
tandempartner som samtidigt fungerar som språkmodell. Sådana här
uppgiftstyper brukar väcka mycket diskussion och ökar den språkliga
medvetenheten.

Hur säger du följande meningar på svenska? Den finskspråkiga ska först
översätta meningarna och den svenskspråkiga hjälper vid behov. Kom
ihåg att man kan uttrycka ägande på många olika sätt t.ex. genom att
använda prepositioner eller ändelsen -s.



1. Bensan hinta on korkea.
2. Ystäväni vanhemmat tulivat käymään meillä.
3. Kaupungin asukkaat olivat pettyneitä.
4. Minulla on kaksivuotias poika.
5. Parvekkeen ovi on auki.
6. Koulun rehtori piti puheen.
7. Kalle on minun serkkuni.
8. Matsin ja Leenan auto varastettiin.
9. Viikonlopun sää oli kaunis.
10. Talon katto piti uusia.



Prepositioner


Vilken preposition ska användas med följande ord? Den finskspråkiga
skriver in en preposition efter ordet och den svenskspråkiga kontrollerar
att det blir rätt. Översätt sedan uttrycken till finska så att den svensk-
språkiga först försöker hitta på ett lämpligt uttryck. Bilda sedan muntligt
egna satser med uttrycken på svenska. Turas om!


handla ___ klaga ______ avstå ______
av på för
nöjd _____ kär ________ kämpa _____ med i

vänta ____ berätta _____ lida _______ efter om

längta ____ tacka ______ säker ______ över från



127
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133