Page 130 - klasstandem
P. 130
3.3 Skrivuppgifter – Kirjoitustehtäviä


Tandemkurssin aikana kannattaa myös tehdä kirjoitustehtäviä. Niissä
kielen eri osa-alueet nousevat suullisia tehtäviä monipuolisemmin
keskustelun kohteiksi, ja oppilaatkin kokevat niiden olevan tehok-
kaita ja hyödyllisiä. Kirjoitustehtäviä suunnitellessaan oppilaat kes-
kustelevat paljon, ja kirjoittaessaan he työskentelevät aktiivisesti ja
monipuolisesti kielen rakenteiden parissa. Meillä on tapana teettää
jokaisella tandemkurssilla yksi pitkähkö kirjoitustehtävä molemmilla
kielillä, mutta jokaisen tunnin loppuun voi myös sijoittaa lyhyemmän
kirjallisen tehtävän lisätehtäväksi nopeimmille oppilaille.

Kirjoitustehtävissä molempien osapuolten on työllistyttävä. Ohjeiden
on oltava sellaisia, että molempien edellytetään osallistuvan tekstin
sisällön suunnitteluun ja että molempien mielipiteitä tarvitaan. Siksi
oppilaat voivat alkuun tehdä yhdessä esimerkiksi mindmapin tai
muulla tavalla jäsennellä tekstin sisältöä. Aiheen on oltava sellainen,
että se kiinnostaa molempia osapuolia. Muuten käy helposti niin, että
äidinkielinen oppilas passivoituu ja antaa parinsa hoitaa kirjoittami-
sen. Voi myös käydä päinvastoin, että äidinkielinen oppilas sanelee
tekstiä, varsinkin jos oppivalla osapuolella on vaikeuksia päästä
kirjoittamisen alkuun. Oppiva osapuoli kirjoittaa oppilaiden yhdessä
tuottaman tekstin, jolloin hän saa harjoitella oikeinkirjoitusta ja
rakenteita. Äidinkielen puhujan tulee auttaa ja tukea pariaan
tarvittaessa.

Valmiit tekstit voidaan myös joskus lukea ääneen muulle tandem-
ryhmälle. Oppilaiden on hyödyllistä kuulla, mitä ja miten muut
kirjoittavat samasta aiheesta.
















129
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135