Page 135 - klasstandem
P. 135
En berättelse


Eleverna får gärna ha lite roligt och använda fantasi då de skriver.
Man kan ge eleverna en början på texten som de sedan får fortsätta
att skriva tillsammans. En sådan här uppgift kräver båda elevernas
insats och planering. Man kan också ha flera olika textalternativ som
eleverna får välja mellan. Man kan vidareutveckla instruktionerna
genom att t.ex. skriva inledningen/första meningen till varje stycke
och låta eleverna skriva vidare. Man kan också ge några ord som ska
användas i texten.


Nu får ni vara författare. Ni ska tillsammans skriva en liten berättelse på
svenska. Här finns början på texten och ni får fortsätta historien som ni
vill. Använd fantasi och försök göra texten färggrann och livlig genom att
använda beskrivande ord. Texten behöver inte bli en skräckhistoria utan
den kan också bli en lycklig eller humoristisk berättelse. Den finsk-
språkiga skriver det ni planerar tillsammans och den svenskspråkiga
stödjer och hjälper i språkanvändningen.

”Det är en mörk, dimmig kväll i en stor, svart skog. Mellan de höga

träden ligger ett ensamt gammalt hus. Det är fullmåne och allt är så tyst
och stilla. Plötsligt hörs ett förskräckligt skrik…”



3.4 Övriga uppgifter och aktiviteter i och utanför

klassrummet – Muita tehtäviä ja aktiviteetteja
luokkahuoneessa ja sen ulkopuolella


Olika projekt som resulterar i en slutprodukt fungerar bra i klass-
tandem. Projekten kan med fördel genomföras i större grupper där
två eller flera tandempar samarbetar. Då elever med olika modersmål
samarbetar kring ett projekt där de ska planera, genomföra och
presentera slutprodukten uppstår det rikligt med diskussion och
interaktion i autentiska situationer. Eleverna är ofta motiverade att
jobba då de får ta ansvar för att planera innehållet själva och då de får
använda sig av teknik de själva väljer. Elever har olika styrkor och de
brukar vara skickliga på att utnyttja varandras kunnande då de
planerar sina projekt. Exempel på lyckade projekt är att skapa en



134
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140