Page 138 - klasstandem
P. 138
tioner som vi har gett åt eleverna inför denna uppgift. Efteråt fyller
eleverna i en kompisutvärdering (se 2. 2.7).



Guidning i hemstaden

Syftet med denna uppgift är att du ska guida din tandempartner på
målspråket. Välj ett ställe i din hemstad som du vill visa din
tandempartner. Ta reda på lite historia och fakta om stället. Du kan
besöka stället i förväg och kontrollera att det är okej att ni kommer dit
på besök. Information kan du få via Internet eller så kan du fråga efter
broschyrer på plats. Guidningens längd ska vara ca 20 minuter, så märk
att det ryms med en hel del information. Det krävs alltså att du
förbereder dig väl! Meningen är inte att du ska läsa en färdigt skriven
text, utan du ska berätta om stället för din tandempartner. Använd dig
alltså av nyckelord som du skriver ner på minneslappar – inte av en lång
text som du skrivit eller printat ut från nätet.

Du gör planeringen inför guidningen hemma. Kolla upp med din
tandempartner att ni inte valt samma besöksmål. Du kan muntligt ge
feedback på din tandempartners guidning genast på plats. Hemma fyller
du i utvärderingsblanketten som returneras till läraren nästa tandem-
lektion.



I alla tandemkurser har paren
fått i hemuppgift att träffas
två gånger utanför skoltid,
ena gången så att den
svenskspråkiga eleven
planerat någon aktivi-
tet på svenska och
den andra gången så
att den finskspråkiga
eleven tagit med
tandempartnern på
någon finskspråkig ak-
tivitet. Det har handlat
om fotbollsträningar,
konståkning i ishallen, fågel-





137
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142