Page 126 - klasstandem
P. 126
Tidsuttryck, tempus och ordföljd


Bra klasstandemuppgifter är sådana där man tränar på strukturer
samtidigt som de används i en kontext och eleverna får vidare-
utveckla diskussionen enligt eget intresse. Följande uppgift är mång-
sidig eftersom eleverna får öva på såväl tidsuttryck som tempus och
ordföljd. Samtidigt lär de känna varandra ännu bättre.

Översätt tidsuttrycken till svenska. Den finskspråkiga eleven skriver ner
dem. Efter det bildar ni turvis en mening på svenska som innehåller det
översatta tidsuttrycket. Avslöja något personligt om er själva i
meningarna ni bildar. Ni kan ställa följdfrågor om ni vill veta mera (t.ex.
Förra månaden var jag i Australien. Följdfråga: Vad gjorde du där?) Var
noga med verbformerna och ordföljden, den svenskspråkiga hjälper till
och korrigerar eventuella fel.



viime vuonna ________ öisin _______

ensi kesänä ________ tänä syksynä _______

aamuisin ________ kolmen päivän päästä _______

pari vuotta sitten ________ vuonna 2017 _______
joka ilta ________ kerran viikossa _______

ylihuomenna ________ kahdessa päivässä _______

viime lauantaina ________ toistaiseksi _______
hetken kuluttua ________ neljäksi viikoksi _______

kahden aikaan ________ joka toinen viikko _______
ajoissa ________ toissapäivänä _______

eilen aamulla ________













125
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131