Peda-forum -päivien ohjelmatiedot
- ohjelmarungot + HUOM! luennoitsijoiden materiaalit: keskiviikko 21.5. | torstai 22.5
- listat työpajoista + HUOM! materiaalit: keskiviikko 21.5. | torstai 22.5.
- kuvaukset työpajoista: keskiviikko 21.5. | torstai 22.5.
Ohjelma keskiviikkona 21.5.
ICT-talo, Joukahaisenkatu 3-5
Aika | Tapahtuma | Paikka |
---|---|---|
09:00 - 10:00 | Ilmoittautuminen ja kahvi | ICT-talo, aula |
10:00 - 11:45 | Peda-forum -päivien avaus Åbo Akademin ylioppilaskuoro Brahe Djäknar (tuplakvartetti) Rehtori Keijo Virtanen, Turun yliopisto Peda-forum -verkoston tervehdys Suunnittelija Merja Maikkola, Oulun yliopisto Opettamisen taidot - Pedagoginen asiantuntijuus yliopistolla Professori Sari Lindblom-Ylänne, Helsingin yliopisto Matreriaalit (pdf) |
ICT-talo, Alpha-sali |
11:45 - 13:00 | Lounas |
Campus-ravintolat |
13:00 - 14:30 | Työpajat I | Tilatiedot käsiohjelmassa |
14:30 - 15:00 | Kahvi | ICT-talo, aula |
15:00 - 16:30 | Työpajat II | Tilatiedot käsiohjelmassa |
19:00 alkaen | Iltaohjelma | Turun kauppakorkeakoulu, Mercatori |
Ohjelma torstaina 22.5.
ICT-talo, Joukahaisenkatu
Aika | Tapahtuma | Paikka |
---|---|---|
08:00-09:00 | Ilmoittautuminen ja kahvi | ICT-talo, aula |
09:00 - 09:45 | How a university teacher can support
the development of expertise of a student? Professor Hans Gruber, University of Regensburg, Germany Lecture notes (pdf) |
ICT-talo, Alpha-sali |
10.00 - 11:30 | Rinnakkaisluento: New approaches to guidance and counselling in the changing society * Doctor Peter Plant, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Guidance Research Unit Lecture notes (pdf) |
ICT-talo |
10.00 - 11:30 | Rinnakkaisluento: Opettajan tiedon tasot - Miten opetus perustuu tutkimukseen? Erikoistutkija Mari Murtonen, Turun yliopisto Materiaalit (pdf) |
ICT-talo |
10.00 - 11:30 | Rinnakkaisluento: Korkeakoulujen laadunvarmistusjärjestelmien auditointi ja kokemuksia auditoinnin kohteena olemisesta Korkeakoulujen arviointineuvoston pj., prof. Riitta Pyykkö Lehtori Sanna Mäki, Turun yliopisto Materiaalit (pdf) |
ICT-talo |
11:30 - 13:00 | Lounas
ja posterinäyttelyyn tutustuminen |
Campus-ravintolat |
13:00 - 14:30 | Työpajat III TAI Luento: Why does
guidance matter for higher education - strategic design and |
Tilatiedot käsiohjelmassa |
14:30 | Kahvi | ICT-talo, aula |
14:45 - 15:30 | Peda-forum
-päivien
päätössanat Ylitarkastaja Birgitta Vuorinen: Opetusministeriön tervehdys. Vararehtorit, Turun kauppakorkeakoulu, Turun yliopisto, Åbo Akademi. |
ICT-talo, Alpha-sali |
* Nordic Career Networks Conferencen järjestämät luennot.
Työpajat I ja II keskiviikkona 21.5. klo 13.00-14.30 ja 15.00-16.30
Työpajat I, klo 13:00-14:30
Työpajat II, klo 15:00-16:30
Työpajat KE01-03, KE06, KE08-KE11 ja KE13 pidetään kaksi kertaa
Työpajat KE04, KE07, KE12, KE17-KE19 vain klo 15-00-16.30
Työpajat KE05, KE14-KE16 vain klo 13.00-14.30.
KE01
Yliopisto-opettaja verkossa Materiaalit (pdf) |
KE02
Hyvä yliopisto-opetus - vastuullisen
opettajan ja opiskelijan roolit Materiaalit (pdf) |
KE03 Kohti syvällistä osaamista – osaamistavoitteet ja ajankäyttö |
KE04
Improving international communication and understanding - students as
teachers in multicultural groups Handouts (pdf) |
KE05 Tohtorikoulutuksen kehittäminen ohjelmapohjaisena Kooste (pdf) |
KE06
Sisään - ja ulos! Kandidaattivaiheen
opintojen ohjaus alusta loppuun Materiaalit (pdf) |
KE07 Mielekkään kokeellisuuden tukeminen opetuksessa |
KE08
Mentorointi - akateemisen työn tukena Materiaalit (pdf) |
KE09
Professional Project Management as a
Theoretical Model and Its Applications in University Teaching Materiaalit (pdf) |
KE10
Itsensä motivoimisen taidot - miten
opiskelija oppii säätelemään toimintaansa, ylläpitämään motivaatiotaan
ja
ohjaamaan työskentelyään? Materiaalit (pdf) |
KE11
Opintojen etenemisen seuranta, opintojen
ohjaus ja suunnittelu Materiaalit (pdf) |
KE12 Työ
tekijäänsä
opettaa - yritysyhteistyö
avittaa liiketoimintaosaamisen oppimista Mannerin materiaalit (pdf) Koskivaaran materiaalit (pdf) |
KE13 Alkuaskeleet
sosiaalisen median
opetuskäyttöön Vetäjien materiaalit (pdf) Työpajassa tuotettu verkkomateriaali: http://pf08ke13.wordpress.com/ http://pf08r1.wikispaces.com http://pf08r2.wikispaces.com |
KE14 Yliopiston opettajien
pedagoginen
koulutus |
KE15 Challenges of
teaching in a foreign
language |
KE16 Oppiainelähtöinen
yliopistopedagogiikka Ilmosen ja Mäkikallin materiaalit (pdf) |
KE17 Uusien yliopisto-opettajien keskustelufoorumi |
KE18 Meet the editors:
Peda Forum -lehden
uusi linja Materiaalit (pdf) |
KE19 Lääketieteen oppimisen laatu |
Luento tai työpajat III torstaina 22.5. klo 13.00-14.30
Muutokset mahdollisia!
LUENTO
Raimo Vuorinen: Why does guidance matter for higher education -
strategic design and
implementation of guidance provision? Lecture notes (pdf) |
TO01 Yliopistopedagogisen tutkimuksen suuntaviivoja |
TO02 International curriculum design - grass root level experience |
TO03 Second Life in Teaching and Learning |
TO04 Kandistartti –
tutkielmanteon
lähtölaukaisu Materiaalit (pdf) |
TO05 Aiemmin opittu ja
hopsit: miten
osaamista arvioidaan? Materiaalit (pdf) |
TO06 Tohtorikoulutuksen
yhteistyötä
etsimässä Materiaalit (pdf) |
TO07 Opetuksen kehittäjien tukeminen ja meritoituminen: kuka, mitä, HÄH? (PERUUTETTU) |
TO08 Harjoittelu oppimisympäristönä -työelämätaitojen tunnistaminen |
TO09 Virittäytyminen
itselle mahdottoman
ylittämiseen - Intuitio osana opetusta ja yhteiskunnallisen haasteen
ratkaisua Materiaalit (pps) |
TO10 Yliopisto-opettajan minäkuva – tutkimustuloksia ja reflektointia |
TO11 Alumnitoiminta ja työelämäyhteydet opiskelijoiden työelämävalmiuksien kehittämisessä. Case: Mentorointi (PERUUTETTU) |
TO12 Opintopsykologinen työpaja: Miten tukea opiskelijan ajattelutaitojen kehittymistä osana opetustyötä? |
Työpajakuvaukset, keskiviikko 21.5.2008Työpajat I, klo 13:00-14:30Työpajat II, klo 15:00-16:30 Samat työpajat pidetään kaksi kertaa lukuun ottamatta työpajoja 14-19.
KE01
Yliopisto-opettaja verkossa Työpajassa pohditaan yhdessä tieto- ja viestintätekniikan (tvt) opetuskäytön vaikutusta opettajan tehtäviin sekä osaamiseen. Millaisia valmiuksia ja taitoja opettajalla tulisi olla? Miten niiden kehittymistä voitaisiin tukea? Avaako tvt:n opetuskäyttö luokkahuoneen ovea? Onko verkko-opetus yksinäistä puurtamista vai kollegojen yhteistyötä? Työpajassa perehdytään tutkimustietoon opettajien kokemuksista verkko-ohjaajina ja oman osaamisen arvioijina. Työpaja soveltuu erityisen hyvin yliopiston opettajille ja erilaisissa ohjaustehtävissä oleville henkilöille, jotka haluavat kehittää omaa verkko-opetustaan vastaamaan opiskelijoiden tarpeisiin opintopolun eri vaiheissa. Työskentelymuodot: alustus, pienryhmätyöskentely.
Työpajassa käsitellään hyvää opetusta sekä yliopisto-opettajan, että -opiskelijan näkökulmasta. Pureudumme opettajan ja opiskelijan vastuuseen opiskelussa, oppimisessa ja opiskelijana. Mietimme yhdessä, kuinka paljon opettajien ja opiskelijoiden voidaan esimerkiksi odottaa joustavan puoleltaan opetuksen järjestämisen ja suoritustapojen suhteen? Entä mikä on kummankin tahon velvollisuus ja vastuu palautteen keräämisessä, sen hyödyntämisessä ja opetuksen kehittämisessä? Työpaja on tarkoitettu ensisijaisesti opettajille ja opiskelijoille. Työskentelymuodot: alustus, ryhmätyöskentelyä. Osaamistavoitteiden avulla voidaan määritellä, millaisia oppimistuloksia ja kompetensseja opiskelijan tulisi tavoitella. Huolellisesti luotu opetussuunnitelma osaamistavoitteineen auttaa opiskelijaa opiskeluidensa hallinnassa, tukee syvällistä oppimista sekä lisää positiivisia oppimiskokemuksia. Miten tavoiteltava osaaminen ja sen taso tulisi määritellä? Mikä on opiskelijan laatimien tavoitteiden suhde opetuksen tavoitteisiin? Oppiakseen ja omaksuakseen tavoiteltavat asiat opiskelija tarvitsee yksilöllisen määrän aikaa, tämä riippuu myös tavoiteltavan osaamisen tasosta. Opiskelun suunnittelemisen helpottamiseksi sekä osaamistavoitteet että niihin pääsemiseksi varattu aika on tärkeää tehdä opiskelijalle näkyväksi, myös opiskelijan oppimistekoja on hyvä tukea. Mitä tulee huomioida opetuksen suunnittelussa, jotta opiskelijalla jää aikaa ymmärtävään oppimiseen? Miten opiskelun kuormittavuus tulisi huomioida? Työpaja on tarkoitettu opetuksesta, opinto-ohjauksesta sekä opetuksen kehittämisestä vastaaville ja kiinnostuneille henkilöille. Työskentelyn tarkoituksena on antaa eväitä opintojen opiskelijalähtöiseen suunnitteluun, osaamistavoitteiden asettamiseen sekä realistiseen mitoittamiseen. Keskustelemme myös verkko-opetuksen erityspiirteistä. Työpajassa esitellään Aada&Aaron -verkkotyökalu, jota voi hyödyntää opintojaksojen osaamistavoitteiden suunnittelussa, mitoittamisessa sekä opiskelijan ajankäytön seurannassa. Työpajan vetäjinä toimivat W5W2 (Osaajaksi akateemisessa tutkinnossa)- ja KoMiTi (Verkko-opiskelun kompetenssit, mitoitus ja tilastointi) -projektien vastuuhenkilöt. Työskentelymuodot:
Työpajatyöskentelyyn
johdatellaan KT Tuire Palosen alustuksella osaamistavoiteajattelusta
sekä
ajankäytöstä.
Pedagogical development comes with creative use of neglected resources. The theme in this workshop is related to academic mobility, with multiple intercultural opportunities for developing ‘local internationalization’. Local and exchange students represent cultural resources who can learn from each other if the teacher operates as an observing- participant learner. Unfortunately, exchange and local students often float past each other rather than being brought together to get their feet on the ground and dig together into the taken-for-granted cultural presumptions hidden in their cultural ways of acting and communicating. Regardless of the university and country, exchange students often return home with negative stereotypes rather than better understanding of self and the locals. After they have left, once again, the local students had no opportunity to experience more than a ‘floating past’ intercultural experience. The goal of this workshop is to discuss better ways to take full advantage of international exchange programs. Working methods: Presentation, discussion, group work, discussion. KE05 Tohtorikoulutuksen kehittäminen ohjelmapohjaisena Suunnittelija Anu
Mäkelä, Turun kauppakorkeakoulu; professori Anu Bask, Helsingin
kauppakorkeakoulu Työskentelymuodot:
Anu Baskin (HSE)
alustus, joka virittää keskusteluun/ryhmätyöskentelyyn
ohjelmapohjaisesta tohtorikoulutuksesta sekä
HOPSista tohtoriopintoja tukevana työkaluna niin yleisellä tasolla kuin
ohjelmapohjaisesta näkökulmastakin.
Työpajassa käymme läpi millä tavalla Åbo Akademi, varsinkin Humanistinen tiedekunta, on lähtenyt kehittämään opiskelijoiden ohjaukseen ja neuvontaan liittyviä kysymyksiä. Uuden tutkintojärjestelmän myötä tavoitteena on ollut uudistaa kandidaattivaiheen ohjaus kokonaan, ja panostuksia on tehty/tehdään varsinkin alku- ja loppu-ohjauksen suhteen. Henkilöresursseina tässä kehitystyössä ovat toimineet pääasiassa opintopäälliköt, opintoneuvojat ja opettajatutorit, teknisenä resurssina Akademin verkkopohjainen opintosuunnittelutyökalu MinPlan. Myös verkkokurssit (orientaatiokurssi, Akateemiset opiskelutaidot-kurssi) ovat osa tätä uutta ohjaustoimintaa. Kysymykset, joita itse mietimme: Ohjaammeko opiskelijoita liikaa? Löytyykö vielä tilaa opiskelijan itseohjautuvuudelle ja akateemiselle vapaudelle? Onko ohjaustoiminta hallinnollisesti liian keskitettyä? Mikä on hyvää ohjaus- ja neuvontatoiminnassamme? Missä on parantamisen varaa? Työpaja on suunnattu kaikille ohjauksen ja opintoneuvonnan parissa työskenteleville (opinto-ohjaajat ja –neuvojat, opintopäälliköt, opettajatutorit jne). Työskentelymuodot: keskusteleva
luento.
Kokeellinen työskentely on keskeistä luonnontieteiden opetuksessa ja oppimisessa. Kokeellisuus ei kuitenkaan aina välttämättä tue opiskelijan ymmärtämistä. Työpajassa käsitellään, miten eri tavoin voi tukea opiskelijan mielekästä oppimista kokeellisuuden avulla. Työskentelymuodot: alustus, keskustelu ja ryhmätyöskentely. KE08
Mentorointi - akateemisen työn tukena Tavoitteena on pohtia yliopistohenkilökunnan keskuudessa toteutettavaa mentorointia: toteutusmuotoja, mentoreiden rooleja, mentorin ja aktorin kokemia hyötyjä mentoroinnista sekä niitä teemoja, joita mentorointitilanteissa käsiteltiin. Työpaja on tarjolla kaikille niille henkilöille, joita kiinnostaa mentorointi akateemisen työn kehittämisen menetelmänä. Työskentelymuodot: työpajassa on 1-2 alustusta toteutetuista mentoroinneista yliopistossa. Alustusten pohjalta keskustellaan yhteisesti yliopistohenkilökunnan mentoroinnin mahdollisuuksista, hyödyistä ja toteuttamisen muodoista. KE09
Professional Project Management as a
Theoretical Model and Its Applications in University Teaching Working in projects is becoming more and more common in all fields, especially in jobs where an academic education is required. Especially in the beginning of their career, newly graduated often apply for jobs, in which overall project management is important. We present a theoretical project cycle, which is characteristic for all kinds of projects. In addition to that, we will give examples of how this theoretical model is applied to teaching in different fields and on different levels. The workshop is aimed at teachers and educational developers. Working methods: conversational lecture. Työpajassa tutkitaan, millaisista elementeistä motivoitunut, tavoitteellinen ja sujuva opiskelu rakentuu. Millaisia taitoja opiskelijan on tarpeen oppia voidakseen kokea opiskelun antoisaksi, laadukkaaksi ja tulokselliseksi? Millaiset käsitykset opiskelusta ja itsestä opiskelijana tukevat tai vaikeuttavat työskentelyä? Miten identiteetti ja aikaansaaminen liittyvät toisiinsa? Entä millaisia tulkintoja opiskelijat tekevät omasta suoriutumisestaan ja miten tulkinnat vaikuttavat motivaatioon ja suoriutumiseen? Millaiset ajattelu- ja toimintatavat tukevat oppimista ja voiko sellaisia oppia? Tai opettaa? Teemaa valotetaan motivaatio- ja oppimistutkimuksen sekä opintopsykologisesta ohjauksesta saatujen kokemusten kautta. Lisäksi ideoidaan ja työstetään ohjaustapoja, joilla opiskelun taitojen kehittymistä on mahdollista tukea. Työskentelymuodot: Alustus,
ryhmätyöskentely..
ehkä draamaa.
Työpajassa paneudutaan teknillistieteellisen alan opiskelijoiden opintopistekertymiin. Vuonna 2005 aloittaneiden opiskelijoiden opintojen etenemistä tarkastellaan opintopistekertymien valossa ja verrataan edellisen vuoden opintopistekertymiin. 2005 ja 2006 opiskelijaryhmien opintopistekertymiä verrataan keskenään Onko tässä tapahtunut edistystä kun ensimmäisenä vuotena jäätiin selvästi tahdista? Työpajassa tavoitteena on pohtia, miten opiskelijoiden opinnot ovat edenneet suhteessa tutkintosäännön mukaisiin tavoitteisiin ja rajauksiin. Työpajassa työskennellään etukäteen valmisteltujen teemojen parissa ryhmätyömenetelmällä. Tuloksia esitellään muille ryhmille ja työpajan vetäjät kokoavat saadut pohdinnat ja mahdolliset tulokset yhteen. Työpajassa kootaan yhteen opintojen etenemiseen yhteydessä olevia tekijöitä ja tuoda esiin muiden tieteen alojen näkemyksiä. Työskentelyssä pyritään hahmottamaan mahdollisia tekniikan alan erityispiirteitä pohtimalla mahdollisia ohjauskäytänteitä sekä keinoja opetuksen suunnitteluun. Teemoja työstetään neljässä eri ryhmässä. Tavoitteiden mukaisesti muodostetut teemat ovat: 1) Perusopinnot 2) Ohjaus- ja tukipalvelut 3) Opintojen eteneminen ja uusi tutkintorakenne 4) Opintojen seuraaminen Kullekin teemalle on annettu erillistä tukimateriaalia työskentelyn käynnistämiseksi. Osallistujat työskentelevät keskenään työpajan vetäjien tukiessa työskentelyä tarpeen mukaan. Työpaja on suunnattu opettajille, opetuksen kehittäjille ja hallinnon väelle. Myös opiskelijat ovat tervetulleita. Työskentelymuodot: Ryhmätyötä alustetaan ensin esittelemällä yleisesti hanketta ja käydään lähi työpajan teemoja. Varsinaisesti työpajassa työskennellään ryhmätyömenetelmillä.
Työpajassa esitellään ja keskustellaan kolmesta Turun kauppakorkeakoulun kurssista, jolla on intensiivistä yhteistyötä elinkeinoelämän kanssa. Kursseista yksi on kaikille kauppatieteilijöille pakollinen yleisopinto, mikä suoritetaan ensimmäisenä opiskeluvuonna. Toinen tapaus on kansainvälisen liiketoiminnan aineopintojen kurssi ja kolmas tapaus esittelee laskentatoimen graduyhteistyötä tilintarkastajien kanssa. Työkentelymuodot: alustukset ja
keskustelu. KE13
Alkuaskeleet sosiaalisen median
opetuskäyttöön Työpajassa tutustutaan opetuskäyttöön liittyviin sosiaalisen median verkkopalveluihin. Ohjelmassa on palvelujen kokeilemista mm. blogi, mediajakopalvelut, tiedostonjako ja sosiaalinen kirjanmerkki. työpaja on suunnattu kaikille opetuksensa kehittämisestä kiinnostuneille henkilöille. Työskentelymuodot: alustus aiheeseen (keskusteleva luento), hands on -lähestymistapa aiheeseen (yksilö-/parityöskentely tietokoneella) ja loppukaneetit. Keskiviikko vain klo 13.00-14.30 KE14
Yliopiston opettajien pedagoginen
koulutus Yliopistopedagogiikan kouluttajien ja kehittäjien verkosto (http://www.peda-forum.fi/) kutsuu keskustelemaan yliopistopedagogiikan 10 opintopisteen laajuisten opintojen pakollisuudesta. Verkoston tapaamisissa on työstetty yliopisto-opettajan kompetenssimatriisia ja sovittu tältä pohjalta yhteisesti yliopistopedagogiikan 10 opintopisteen opintojen tavoitteista ja sisällöistä. Verkoston tapaamisissa on noussut esiin ehdotus näiden pedagogisten opintojen edellyttämisestä kaikilta opetusvirkaan/tehtäviin valittavilta yliopiston opettajilta. Verkosto on laatinut tätä puoltavan julkilausuman. Työpajassa käsitellään tätä julkilausumaa ja keskustellaan siitä, onko myös Suomessa aika siirtyä vaatimaan yliopiston opetusvirkoihin valituilta vähintään 10 opintopisteen laajuisia pedagogisia opintoja? Työskentelymuodot: alustus ja tämän pohjalta yhteinen keskustelu.
International Learning and Teaching Environment is challenging for teachers and students alike. Also Study Affairs Administration on different levels are involved in the process. The University of Helsinki has published online guide to support teaching in a foreign language. This has been made in cooperation with different interest groups. In this session also experiences from an English-taught Master's programme are benchmarked. The is intended for teachers and administrative staff. Työskentelymuodot:
työpajavetäjien
alustukset, keskustelu. Session puheenjohtaja kertoo lyhyesti
keskustelujen
lomassa myös SVYn AOR4 toiminnasta sekä kuvaa yhteistyötä AOR3:n kanssa.
Keskiviikko vain klo 15.00-16.30 KE17
Uusien yliopisto-opettajien
keskustelufoorumi Uusien yliopisto-opettajien keskustelufoorumi kutsuu muutaman vuoden yliopistossa opettaneita opettajia keskustelemaan omaan työhön liittyvistä kysymyksistä. Foorumissa etsitään vastauksia mm. kysymyksiin: Mikä uusia opettajia askarruttaa? Mikä uusia opettajia yhdistää? Miten uusia opettajia tuetaan? Lähetä sinua askarruttavat kysymykset ohjaajalle merja.maikkola@oulu.fi 16.5. mennessä. Työskentelymuodot: Työnohjaukselliset harjoitukset, keskustelu. KE18
Meet the editors: Peda Forum -lehden
uusi linja Työpajalla on kaksi tavoitetta: keskustella yhtäältä Peda Forum -lehden uudesta linjasta ja toisaalta tieteellisten artikkeleiden julkaisemiseen liittyvistä haasteista. Peda Forum -lehti muuttuu osittain referoiduksi julkaisuksi. Työpajassa käydään keskustelua Peda Forum -lehden uusista linjauksista ja tavoitteista. Lisäksi työpaja tarjoaa mahdollisuuden keskustella tieteellisten referee-julkaisujen kirjoittamisesta. Työpajassa pohditaan, mikä tekee tieteellisestä artikkelista hyvän ja minkälaisiin asioihin refereet kiinnittävät erityisesti huomiota. Työskentelymuodot:
keskustelutilaisuus. KE19
Lääketieteen oppimisen laatu Lääketieteen koulutuksen tehtävänä on edistää opiskelijoiden oppimista ammattinsa osaaviksi ja tieteelliseen toimintaan kykeneviksi vastuullisiksi lääketieteen asiantuntijoiksi. Vastuulliseen toimintaan ja asiantuntijuuteen kasvaminen edellyttää opiskelijalta korkealaatuista oppimista perusopintojen aikana. Lääketieteen opetus on erityisen haasteellista koska lääketieteellinen tieto uusiiutuu nopeasti ja tutkinnon tietomäärä helposti paisuu uhaten ylittää opiskelijoiden omaksumiskyvyn. Riskinä on että kompleksinen lääketieteellinen tieto ei jäsenny kokonaisuudeksi ja opiskelijoilla säilyy myöhempää oppimista vaikeuttavia väärinymmärryksiä ja harhakäsityksiä (misconceptions). Ihanteena on, että lääketieteen opiskelijoiden orientaatio olisi läpi koko opintojen syväsuuntautunut ja asioiden ymmärtämiseen tähtäävä. Ymmärretty tieto kumuloituu tietorakenteiksi ja karttuu opintojen edetessä eikä unohdu kurssien tai tenttien jälkeen. Ymmärretty tieto näkyy myös opiskelijan kliinisen päättelykyvyn ja lääketieteellisen ajattelun kehittymisenä opintojen edetessä. Koulutuksen kehittämisen kannalta on keskeistä seurata opiskelijan oppimisen laatua ja ymmärtävän oppimisen kumuloitumista opintojen aikana. Tässä workshopissa käsitellään, omaan pitkittäistutkimukseen pohjautuen, opiskelijoiden tietämyksen ja ajattelun kehittymisestä lääketieteen opintojen aikana ja suomalaiseen lääkärikoulutuksen seurantaan soveltuvia työkaluja. Työskentelymuodot: Ryhmätyöskentely Luento- ja työpajakuvaukset, torstai 22.5.2008 klo. 13.00-14.30
LUENTO Why does guidance
matter for higher education - strategic design and TO01
Yliopistopedagogisen tutkimuksen
suuntaviivoja Yliopistot yhdistyvät, tieto lisääntyy, koulutusohjelmat muuttuvat ja opiskelijat ovat yhä runsaslukuisempia ja epätyypillisempiä. Yliopisto-opettaja on vaativien haasteiden edessä. Opettajan työn tueksi ja opetuksen laadun varmistukseksi yliopistoissa tarjotaan entistä enemmän yliopistopedagogista koulutusta. Koulutuksen tukena on alan uusin tutkimus. Mutta minkälaista tietoa jatkossa tarvitsemme yliopisto-opettajan työstä ja opiskelijoiden oppimisesta? Turun yliopiston Oppimistutkimuksen keskuksen Korkeakouluoppimisen ja -opetuksen ryhmä (Learning and Teaching in Higher Education, LaTHE) esittäytyy kertomalla tutkimuksistaan. Työpajassa keskustellaan missä meillä ja maailmalla mennään yliopistopedagogisessa tutkimuksessa ja luonnostellaan, mihin suuntaan pitäisi edetä. Työskentelymuodot: alustukset
ja keskustelu. TO02
International curriculum design - grass
root level experience The purpose of the workshop is to view international curriculum design through authentic examples and experiences. The workshop is aimed both at those who already have some experience in international curriculum design and those contemplating the possibilities of cooperation. The workshop begins with a short introduction of a project on developing quality assurance of higher education curriculum planning in Finland and Russia. The group work includes an exercise on developing an international curriculum from existing Finnish and Russian components. The workshop ends with a presentation by Tarja Hyppönen. She will comment the group work and briefly present her experiences in international curriculum design, from the point of view of a programme coordinator. Working methods: presentations
and group
work. TO03
Second Life in Teaching and Learning (TYÖPAJA ON TÄYNNÄ!)
Second Life (SL) is a three-dimensional world, which is entirely constructed by its users and thus reflects the interests, creativity and imagination by its users. In this workshop we will familiarize ourselves with Second Life and the possibilities this virtual world offers for teaching purposes. The workshop is intended for anybody interested in how Second Life can be used in teaching. Working methods: conversational lecture, group work, hands on-practice.
TO04
Kandistartti – tutkielmanteon
lähtölaukaisu Turun kauppakorkeakoulussa järjestetään vuosittain syys- ja kevätlukukauden alussa nk. kandistartti. Kolmen tunnin pituinen opastustilaisuus on tarkoitettu korkeakoulun kaikille kandidaatintyönsä tekemistä aloittaville opiskelijoille. Kolmen tunnin mittainen kandistartti kuuluu pakollisena kandidaattiseminaariin, jonka aloittaa syksyin keväin noin 150 opiskelijaa. Kandistartissa annetaan ohjeita, jotka koskettavat yhteisesti kaikkia kandidaatin työtään aloittavia. Kirjasto-tietopalvelun informaatikko opastaa tiedonhakuun ja sähköisten tietokantojen käyttöön, tietojärjestelmätieteen lehtori opastaa laajojen Word-dokumenttien laatimiseen, ja suomen kielen lehtori antaa tutkielman kirjoittamista ja kieliasua koskevia ohjeita. Tarkoitus on siis antaa opiskelijoille riittävät muodolliset valmiudet tutkielman tekemiseen. Toisaalta kandistartti on eräänlainen kick-off-tilaisuus: se toimii kunkin oman mutta kaikille yhteisen projektin lähtölaukauksena. Kandistarttiin keskittyvä workshop on tarkoitettu opettajille, ja siinä on tarkoitus pohtia, mitä taitoja opiskelija tarvitsee ryhtyessään ensimmäistä kertaa laatimaan tieteellistä tutkielmaa. Onko nykyisen kandistartin sisältö tarkoituksenmukainen? Edelleen tarkoitus on pohtia, mikä olisi paras tapa johdattaa opiskelija tieteenteon maailmaan ja miten kandidaatintyön tekemiseen voisi motivoida? Onko kandidaatintutkielma vain työsuoritus, joka tehdään määräajassa, vai voisiko sillä ja tulisiko sillä olla muitakin merkityksiä? Työskentelymuodot: alustus ja
keskustelu.
Työpajan tarkoituksena on esitellä, miten hops voi toimia aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen välineenä koko opiskeluprosessin ajan. Mitä hops-ohjauksen on tällöin oltava? Tavoitteena on, että työpajatyöskentelyn jälkeen osallistuja osaa käyttää osaamisperustaista hopsia ja pystyy hyödyntämään sitä osaamisen arvioinnissa ja kykenee ohjaamaan opiskelijaa sellaisen laatimisessa. Työpaja on suunnattu ensisijaisesti yliopisto-opiskelijoiden hopsien ohjaajille. Työskentelymuodot:
Työskentelyyn
johdatellaan lyhyesti alustuksella hopsísta osaamisen arvioinnin ja
rakentamisen välineenä. Tämän jälkeen ryhmätyönä käsitellään kolmea
kuvitteellisen tosiologian opiskelijan tapausta. Opiskelijaesimerkeillä
on
kuvitteelliset opiskelu- ja työhistoriat, jotka on dokumentoitu. Ryhmät
tunnistavat opiskelijoiden osaamista ja arvioivat, minkä verran
opintoja
voitaisiin tunnustaa osaksi tosiologian opintoja. Osanottajille jaetaan
taustamateriaalit ja toimintaohjeet. Työpajan purkamisen jälkeen
esitellään
lyhyesti Turun yliopiston yleisopintoihin suunniteltua ryhmämuotoista
ahot-kurssia. TO06
Tohtorikoulutuksen yhteistyötä
etsimässä Onko tohtorikoulutuksen kehittäminen lähellä sydäntäsi? Mitä on hyvä tohtorikoulutus, mitä on tohtorin osaaminen? Koetko kehittämisen haasteeksi, jossa on tilaa valtakunnalliseen yhteistyöhön? Innostutko ajatuksesta "yhteiset tohtoriopinnot yhteistyömuotona"? Tule mukaan pohtimaan tohtorikoulutuksen laajoja linjoja ja etsimään yhteistyön lähtökohtia yliopistojen, tiedekuntien ja tutkijakoulujen yhteiselle toimintakentälle. Työskentelymuodot: alustus,
ohjattu
ryhmäkeskustelu. TO07
Opetuksen kehittäjien tukeminen ja
meritoituminen: kuka, mitä, HÄH? (PERUUTETTU) TO08
Harjoittelu oppimisympäristönä -työelämätaitojen
tunnistaminen Työpaja on tarkoitettu lähinnä eri yliopistojen harjoitteluyhteyshenkilöille tai henkilöille jotka ovat kiinnostuneet harjoittelun kehittämisestä. Työpajassa esitetään lyhyesti Turun yliopiston harjoittelujärjestelmä sekä tuodaan esille case harjoittelun käytännön toteutuksesta kasvatustieteiden tiedekunnassa. Tarkoituksena on esitellä koulutusmalli, jossa opiskelija voi hyödyntää harjoittelua omien taitojen tunnistamiseksi. Mallissa tuodaan esille keinoja, joilla opiskelijaa voi auttaa tunnistamaan vahvuutensa ja kehittämistarpeensa työelämään liittyvissä taidoissa. Pohdimme myös sitä, miten opiskelijaa voi auttaa tunnistamaan uratavoitteet ja tekemään suunnitelmia niiden saavuttamiseksi Lisäksi työpajan aikana jaetaan erilaisia kokemuksia harjoittelun kehittämiseen liittyvistä teemoista. Työskentelymuodot: lyhyet alustukset, jonka jälkeen keskusteleva luento. Miten tukea opiskelijoita sietämään epävarmuutta, luottamaan omaan intuitioonsa ja venymään oman asiantuntijuutensa äärirajoille? Miten luotsata projektia, jossa mallia ei voi ottaa mistään aiemmin tehdystä projektista? Case-esimerkkinä on Taideteollisen korkeakoulun Medialaboratorion opiskelijaprojekti, joka tehtiin yhteistyössä Hyksin Lastenklinikan vastasyntyneiden teho-osaston kanssa. Projektista syntyi keskoslasten vanhempien ja henkilökunnan käyttöön työkalu, Erilainen matka -dvd, joka auttaa ymmärtämään ennenaikaisesti syntyneen lapsen erityisluonnetta ja vanhempien vaikeaa tilannetta. Projektissa opiskelijat toimivat jaetun asiantuntijuuden verkostossa ja jäsensivät annetun ongelma-alueen uudelleen. Projektin luonne vaati ensimmäisten suunnitelmien täydellistä hylkäämistä ja hyppäämistä intuitiiviseen työskentelyyn epävarmuuden keskelle. Lopputuloksena syntyi kaikki ennakko-odotukset ylittävä ja uudenlainen työkalu, jossa yhdistyy tieteellisyys, taiteellisuus, monialainen asiantuntijuus sekä digitaalinen media. Työpaja on suunnattu opettajille, joita kiinnostaa opetuksen nivominen osaksi yhteiskunnallista ongelmanratkaisua. Se antaa myös konkreettisia esimerkkejä opiskelijoiden tukemisesta ja rohkaisemisesta innovatiivisten ja haasteellisten projektien yhteydessä. Työskentelymuodot: keskusteleva luento.
Työpaja on tarkoitettu yliopiston opettajille ja tutkijoille. Työpajassa esitellään yliopisto-opettajan opettajaminäkuvaa koskevia tutkimustuloksia, esimerkiksi opettajaminäkuvan yhteys opetuksellisiin lähestymistapoihin. Lisäksi työpajassa työstetään ryhmätyönä omaa minäkuvaa yliopiston opettajana. Ryhmätyössä käytetään Anne Nevgin kehittämää minäkuvan piirtämistä reflektiotyökaluna. Lisätietoja työkalusta artikkelista Nevgi, A. (2007). Minäkuvan piirtäminen - reflektiotyökalu yliopisto-opettajuuden kehittämiseen. Peda-forum, Syksy 2/2007, 20-23. Työskentelymuodot: alustus, ryhmätyö.
TO12 Opintopsykologinen työpaja: Miten tukea opiskelijan ajattelutaitojen kehittymistä osana opetustyötä? (TYÖPAJA ON TÄYNNÄ) Lehtori Ari Kaukiainen, Turun yliopisto, Psykologian laitos ja Oppimistutkimuksen keskus; Opintopsykologi Satu Salmi, Turun yliopisto, Oppimistutkimuksen keskus
|