Page 15 - strategi_2015-20
P. 15
• Utveckla handledningen att omfatta hela fors- 8. Satsa på öppet samarbete över gränserna
karutbildningen och inte bara avhandlingen vid ÅA
Samarbete och samverkan I gränsytorna mellan forskningsområden finns
många komplicerade frågeställningar som kräver ett
7. Skapa en verklig campuserfarenhet brett angreppssätt. För att kunna angripa sådana
helheter krävs en förmåga till samarbete i större
Åbo Akademi bör utveckla de bästa förutsätt- helheter mellan olika discipliner, men med en väl
ningarna för att frigöra människors potential och förankrad kunskapsbas i den egna disciplinen. Åbo
förmågor. I detta sammanhang aktualiseras betydel- Akademi stöder aktivt dialog mellan forskningsin-
sen av en kreativ kultur och inspirerande campuser- riktningar och utbildningsområden för att utveckla
farenhet med allt från bibliotek till serveringar och förmågan till gränsöverskridande verksamhet.
motionsmöjligheter. På så vis kan vi också skapa • Stöd och ge förutsättningar för uppkomsten av
en känsla för Åbo Akademi som ett Alma Mater starka tvärvetenskapliga forskningshelheter
för livslångt lärande att trivas i och längta tillbaka
till. För att öka synergier behöver vi sträva efter att • Involvera längre hunna studerande i forskning-
skapa attraktiva informella och formella mötes- en och forskarstuderande i undervisningen som
platser. En flexibel organisation med stor rörlighet en del av utbildningen
kräver tydliga, koncentrerade och attraktiva utrym- • Utveckla samarbetet mellan stödfunktioner,
men. Det handlar om att uppmärksamma den cam- fakulteter, ämnen och utbildningslinjer
puserfarenhet som i gränssnittet mellan det fysiska 9. Samverka med Åbo Akademis viktigaste
rummet och det upplevda rummet kan stimulera intressegrupper
kunskapsutveckling på alla nivåer. Åbo Akademi har en viktig roll och funktion som
• För samman verksamheter till starkare campus- utbildare av svensktalande experter för det finländ-
miljöer i samverkan med stiftelserna ska samhället. Akademin är en sammanbindande
• Skapa mötesplatser och arbetsutrymmen som länk mellan olika intressegrupper inom ekonomi,
möjliggör interaktion och delaktighet i relation samhälle och utbildningsväsende i Finland. Den
mellan studenter och personal, mellan olika forskning som akademin bedriver och den utbild-
discipliner och ämnesområden, mellan forsk- ning som akademin ger inom sina utbildningar är
ning och utbildning samt mellan ledning och väsentliga i bygget av ett hållbart och konkurrens-
verksamhet kraftigt samhälle. Via effektiva teknologiöverförings-
• Öppna upp campus för samverkan med alumner processer maximerar Åbo Akademi den samhäl-
och lokalsamhälle leliga och kommersiella nyttan av innovationer som
görs vid universitetet. Detta medför en mångsidigare
utvecklingsmiljö för akademins forskning.
ÅBO AKADEMIS STRATEGI 2015–2020 15
karutbildningen och inte bara avhandlingen vid ÅA
Samarbete och samverkan I gränsytorna mellan forskningsområden finns
många komplicerade frågeställningar som kräver ett
7. Skapa en verklig campuserfarenhet brett angreppssätt. För att kunna angripa sådana
helheter krävs en förmåga till samarbete i större
Åbo Akademi bör utveckla de bästa förutsätt- helheter mellan olika discipliner, men med en väl
ningarna för att frigöra människors potential och förankrad kunskapsbas i den egna disciplinen. Åbo
förmågor. I detta sammanhang aktualiseras betydel- Akademi stöder aktivt dialog mellan forskningsin-
sen av en kreativ kultur och inspirerande campuser- riktningar och utbildningsområden för att utveckla
farenhet med allt från bibliotek till serveringar och förmågan till gränsöverskridande verksamhet.
motionsmöjligheter. På så vis kan vi också skapa • Stöd och ge förutsättningar för uppkomsten av
en känsla för Åbo Akademi som ett Alma Mater starka tvärvetenskapliga forskningshelheter
för livslångt lärande att trivas i och längta tillbaka
till. För att öka synergier behöver vi sträva efter att • Involvera längre hunna studerande i forskning-
skapa attraktiva informella och formella mötes- en och forskarstuderande i undervisningen som
platser. En flexibel organisation med stor rörlighet en del av utbildningen
kräver tydliga, koncentrerade och attraktiva utrym- • Utveckla samarbetet mellan stödfunktioner,
men. Det handlar om att uppmärksamma den cam- fakulteter, ämnen och utbildningslinjer
puserfarenhet som i gränssnittet mellan det fysiska 9. Samverka med Åbo Akademis viktigaste
rummet och det upplevda rummet kan stimulera intressegrupper
kunskapsutveckling på alla nivåer. Åbo Akademi har en viktig roll och funktion som
• För samman verksamheter till starkare campus- utbildare av svensktalande experter för det finländ-
miljöer i samverkan med stiftelserna ska samhället. Akademin är en sammanbindande
• Skapa mötesplatser och arbetsutrymmen som länk mellan olika intressegrupper inom ekonomi,
möjliggör interaktion och delaktighet i relation samhälle och utbildningsväsende i Finland. Den
mellan studenter och personal, mellan olika forskning som akademin bedriver och den utbild-
discipliner och ämnesområden, mellan forsk- ning som akademin ger inom sina utbildningar är
ning och utbildning samt mellan ledning och väsentliga i bygget av ett hållbart och konkurrens-
verksamhet kraftigt samhälle. Via effektiva teknologiöverförings-
• Öppna upp campus för samverkan med alumner processer maximerar Åbo Akademi den samhäl-
och lokalsamhälle leliga och kommersiella nyttan av innovationer som
görs vid universitetet. Detta medför en mångsidigare
utvecklingsmiljö för akademins forskning.
ÅBO AKADEMIS STRATEGI 2015–2020 15