Page 13 - strategi_2015-20
P. 13
• Genomför kontinuerlig utvärdering av under- • Åbo Akademis utbildningar uppdateras konti-
visningsmetoderna och synen på lärandet nuerligt så att utexaminerade från akademin har
• Satsa på lärarteam den högsta sysselsättningsgraden i landet
• Lägg ökad vikt vid pedagogisk portfölj vid re- • Skapa allmänt bättre medvetande om rådande
krytering villkor för studerandes utkomst (samarbete med
• Utveckla på forskning baserad utbildning med studiestödskansliet)
aktiverande, varierande och motiverande un- 6. Utveckla konkurrenskraftig och pedago-
dervisning som involverar studerande i veten- giskt genomtänkt forskarutbildning
skapliga praktiker och tankesätt Åbo Akademi ska aktivt erbjuda sina doktorander
• Ge stöd till studerande att hitta den rätta studie- pedagogiskt genomtänkt och högklassig forskarut-
vägen inom akademin bildning. Antagningen till forskarstudier ska vara
5. Utexaminera studenter med samhällsre- transparent, följa enhetliga kriterier och ställa höga
levanta kompetenser kvalitetskrav både på de sökande och på utbild-
Vid Åbo Akademi utvecklas utbildningarnas inne- ningsmiljöns förutsättningar att ta väl hand om de
håll och lärandet kontinuerligt så att våra utexami- antagna. Doktoranderna integreras aktivt i både
nerade placerar sig väl i arbetslivet. Åbo Akademi forskning och undervisning vid sina enheter och ges
beaktar inom sina utbildningar särskilt behovet av på så sätt möjlighet att bygga en mångsidig topp-
svenskspråkiga experter inom olika samhällsområ- kompetens. Genom ämnesöverskridande tematiska
den. Utexaminerade från Åbo Akademi ska basera forskarkurser ska förutsättningar skapas för tvär-
sitt kunnande på forskning, kritiskt tänkande, an- vetenskapliga nätverk och innovativa nya forsk-
svarstagande och goda språkliga färdigheter. Akade- ningskluster. Gemensamma forskarkurser vid Åbo
min framhäver språkkunskapernas betydelse och ger Akademi samt mentorprogram ska stöda doktoran-
utrymme för språkstudier inom alla grundexamina. dernas och de postdoktorala forskarnas möjligheter
Målmedvetna och effektiva studier främjas genom att publicera sig på hög internationell nivå och
en ökad växelverkan mellan utbildningarna och de framgångsrikt söka jobb och forskningsfinansiering.
sektorer i arbetslivet som studierna riktar sig mot. • Se över antagningen till och dimensioneringen
Studenterna ska ges en god arbetslivsorientering och av forskarutbildningen med fokus på kvalitets-
mångsidig information om utbildningarnas arbets- aspekter
marknadsrelevans. • Utveckla forskarutbildningens pedagogiska
• Uppmuntra till internationalisering genom att upplägg i riktning mot högsta internationella
ge utrymme för studier utomlands och genom standard
en förbättrad integrering av internationella • Erbjud gemensamma forskarkurser som stöder
studerande doktorandernas karriärutveckling
• Uppmuntra till och möjliggör arbetspraktik som • Inför mentorprogram för postdoktorala forskare
en del av studierna • Erbjud handledare och projektledare ledarskaps-
utbildning och pedagogisk fortbildning
ÅBO AKADEMIS STRATEGI 2015–2020 13
visningsmetoderna och synen på lärandet nuerligt så att utexaminerade från akademin har
• Satsa på lärarteam den högsta sysselsättningsgraden i landet
• Lägg ökad vikt vid pedagogisk portfölj vid re- • Skapa allmänt bättre medvetande om rådande
krytering villkor för studerandes utkomst (samarbete med
• Utveckla på forskning baserad utbildning med studiestödskansliet)
aktiverande, varierande och motiverande un- 6. Utveckla konkurrenskraftig och pedago-
dervisning som involverar studerande i veten- giskt genomtänkt forskarutbildning
skapliga praktiker och tankesätt Åbo Akademi ska aktivt erbjuda sina doktorander
• Ge stöd till studerande att hitta den rätta studie- pedagogiskt genomtänkt och högklassig forskarut-
vägen inom akademin bildning. Antagningen till forskarstudier ska vara
5. Utexaminera studenter med samhällsre- transparent, följa enhetliga kriterier och ställa höga
levanta kompetenser kvalitetskrav både på de sökande och på utbild-
Vid Åbo Akademi utvecklas utbildningarnas inne- ningsmiljöns förutsättningar att ta väl hand om de
håll och lärandet kontinuerligt så att våra utexami- antagna. Doktoranderna integreras aktivt i både
nerade placerar sig väl i arbetslivet. Åbo Akademi forskning och undervisning vid sina enheter och ges
beaktar inom sina utbildningar särskilt behovet av på så sätt möjlighet att bygga en mångsidig topp-
svenskspråkiga experter inom olika samhällsområ- kompetens. Genom ämnesöverskridande tematiska
den. Utexaminerade från Åbo Akademi ska basera forskarkurser ska förutsättningar skapas för tvär-
sitt kunnande på forskning, kritiskt tänkande, an- vetenskapliga nätverk och innovativa nya forsk-
svarstagande och goda språkliga färdigheter. Akade- ningskluster. Gemensamma forskarkurser vid Åbo
min framhäver språkkunskapernas betydelse och ger Akademi samt mentorprogram ska stöda doktoran-
utrymme för språkstudier inom alla grundexamina. dernas och de postdoktorala forskarnas möjligheter
Målmedvetna och effektiva studier främjas genom att publicera sig på hög internationell nivå och
en ökad växelverkan mellan utbildningarna och de framgångsrikt söka jobb och forskningsfinansiering.
sektorer i arbetslivet som studierna riktar sig mot. • Se över antagningen till och dimensioneringen
Studenterna ska ges en god arbetslivsorientering och av forskarutbildningen med fokus på kvalitets-
mångsidig information om utbildningarnas arbets- aspekter
marknadsrelevans. • Utveckla forskarutbildningens pedagogiska
• Uppmuntra till internationalisering genom att upplägg i riktning mot högsta internationella
ge utrymme för studier utomlands och genom standard
en förbättrad integrering av internationella • Erbjud gemensamma forskarkurser som stöder
studerande doktorandernas karriärutveckling
• Uppmuntra till och möjliggör arbetspraktik som • Inför mentorprogram för postdoktorala forskare
en del av studierna • Erbjud handledare och projektledare ledarskaps-
utbildning och pedagogisk fortbildning
ÅBO AKADEMIS STRATEGI 2015–2020 13