Page 5 - klasstandem
P. 5
2.3.4 Hur stötta tandempartnerna i deras samarbete? 71
2.3.5 Varför göra tandemavtal? 76

2.4 Hur jobba i klasstandem? 78
2.4.1 Hurdana uppgifter lämpar sig för klasstandem? 78
2.4.2 Hur aktivera båda parterna i ett tandempar? 84
2.4.3 När och hur korrigera elevernas språkfel? 86

3 Uppgifter och aktiviteter – Tehtäviä ja

aktiviteetteja 89
3.1 Muntliga uppgifter – Suullisia tehtäviä 90
3.1.1 Lära känna varandra- och uppvärmningsuppgifter –
Tutustumis- ja lämmittelytehtäviä 92
Speeddejtning 92
Tutustumispeli 94
Presentation av den egna tandempartnern 95
Tutustumista ryhmissä 96
3.1.2 Temabaserade diskussionsuppgifter –
Aihekohtaisia keskustelutehtäviä 97
Koulusta keskusteleminen 97
En trevlig resa 99
Kuinka ympäristötietoinen olet? 100
Intervju om tandempartnerns nätanvändning 102
Kulttuuritietämystä 103
Diskussion om arbetsliv och yrken 104
Kirjallisuustehtävä 105
3.1.3 Styrda dialoger och uttalsuppgifter – Ohjeistettuja
dialogeja ja ääntämisharjoituksia 106
Autokoulussa 106
Työhaastattelu 108
Utmanande uttal 109
Lek med ord 110
Reagera på lämpligt sätt 111
3.2 Ord och strukturer – Sanasto ja rakenteet 111
Sanastokisa ryhmissä 112
Vi lär oss miljöord 113
Sanojen selitystä ja synonyymeja 115




4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10