Page 20 - arsberattelsen_2016
P. 20

omvärlden enkelt, billigt och snabbt. Här har alltså även dis-  att man har orkestrerat sitt arbete ineffektivt. Simuleringen
        tansundervisningen mycket att hämta, säger Joachim Majors,  programmerades av Fredrik Robertsén, doktorand i informa-
        en av tre certifierade testare vid Experience Lab.    tionsteknologi vid Åbo Akademi. En av hans utmaningar var
          För att VR verkligen ska kunna ge en så äkta upplevelse som  att materialet var så stort.
        möjligt och vara till reell nytta, måste VR enligt Joachim Hög-  – Materialet var hundra gigabyte stort när det var kom-
        väg, certifierad testare vid labbet också han, som digitalt verk-  primerat, uppackat var det två terabyte. Hur får man 16 384
        tyg bli ännu mer transparent och osynligt än idag. Men tekni-  GPU:n att läsa två terabyte på några sekunder, så att man inte
        ken är redan på god väg.                              lägger all tid på att läsa data? säger Robertsén.
          – Redan nu tycks en del användare helt glömma bort an-  Lösningen, säger han, låg i att använda parallella filsystem.
        vändargränssnittet då de är inne i en väldesignad VR-tillämp-  – Titans parallella filsystem innehåller närmare 300 lagring-
        ning. Gränssnittet, det att du i själva verket står i vårt lilla VR-  snoder. Om man skriver en stor fil sätts en del på den första,
        rum med en lite lustig cyklop eller dykmask på huvudet och  en annan på den andra och så vidare. Data fördelas över no-
        två manöverspakar i händerna, försvinner helt enkelt och du  derna, och då man läser är det flera noder som alla samtidigt
        känner, registrerar och reagerar på den virtuella miljön och  levererar data. Genom att fördela filen på flera hårddiskar kan
        det du ser på ett helt annat sätt än då du till exempel ser på en  man läsa in snabbare och också skriva ut snabbare.
        skärm eller läser en bok, säger Högväg.                 Med i samarbetet fanns också bland annat brasilianska ol-
          Förutom VR erbjuder Experience Lab också mätningar av  jeföretaget Petrobras.
        hudkonduktans, ögonrörelser, EEG och psykofysiska mät-  – Vid Petrobras använder de havsvatten för att trycka ut ol-
        ningar. Med en över tio år lång erfarenhet av experimentell   ja ur porös sandsten. I och med att det är ett poröst material
        metod och användarupplevelser, ligger Experience Lab steget   finns det håligheter i det som man hoppas fortsätter in genom
        före de flesta andra liknande laboratorier i Europa.   systemet. Vi räknade hur små porer som behöver tas med för
                                                              att simulationen ska motsvara de experimentella resultat som
        ATT TÄMJA ETT HÅRDVARUMONSTER. Forskare från  finns, säger Westerholm.
        Åbo Akademi var del av en forskargrupp som tog nytt världs-
        rekord. Det är fråga om snabbheten och storleken i en data-
        simulering på mikronivå, som gjordes enligt en metod för att
        beräkna vätskeflöden som kallas Lattice-Boltzmann-metoden.
          Körningen gjordes på Titan, världens näst största superda-
        tor, i Oakridge, Tennessee i USA. Av de 18 688 grafikproces-
        sorer som datorn består av, användes 16 384. Det möjliggjorde
        som bäst en hastighet på 1,7 petaflops, alltså 1,7 tusen miljo-
        ner miljoner (femton nollor), flyttalsoperationer per sekund.
          Det nya världsrekordet nådde 1,7 tusen biljoner beräkning-
        ar i sekunden. För att simulera en enorm mängd data effektivt
        krävs en noggrann orkestrering.
          – Det är sådana mängder att man inte förstår dem. Det sägs
        att man förstår tal som är i storleken årslönen, efter det är de
        bara siffror, säger Jan Westerholm, professor i datateknik vid
        Åbo Akademi.
          När man skriver små program kan man ”slösa” resurser, så   För att simulera en enorm mängd data effektivt krävs en noggrann orkestre-
                                                              ring. Fredrik Robertsén (t.v.) och Jan Westerholm är tog nytt världsrekord med
        att en stor del av datorn är sysslolös en stor del av tiden för   1,7 tusen biljoner beräkningar i sekunden.

        20                                                                             ÅBO AKADEMIS ÅRSBERÄTTELSE 2016
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25