Page 19 - arsberattelsen_2016
P. 19
– Det stämmer förstås att det inte är främst rättigheter som stort intresse. 3D-upplevelsen av att till exempel åka runt i
angrips. Men språket som inbegriper mänskliga rättigheter människans blodomlopp och samtidigt lära sig hur det fung-
kommer in där umgänget, samlivet redan fallerat, och ofta där erar får de flesta att häpna.
en tredje part redan är involverad, säger Slotte. – Att använda VR i lärandet blir snabbt allt vanligare. Men
– Mänskliga rättigheter är ett sätt att handskas med situatio- också i företagsvärlden sker kommunikation och marknadsfö-
ner när det primära sättet att umgås, eller prata om saker in- ring allt oftare med hjälp av VR. Överlag blir det sociokultu-
te längre fungerar. Det behöver inte vara så att vi använder det rella lärandet allt viktigare, säger Annika Wiklund-Engblom,
här språket annars, utan vi gör det när vi behöver få distans universitetslärare i pedagogik vid Åbo Akademi, som i olika
till situationen. Men som sagt, det är en situation som redan repriser har arbetat med nuvarande Experience Lab.
havererat på ett sådant sätt att vi söker avstånd till den för att Att med hjälp av VR öka förståelsen för andra och över-
ordna upp den med ett juridiskt språkbruk och kanske också brygga kulturskillnader då till exempel en elev i Sundom sko-
med juridiska medel. la utanför Vasa när som helst kan besöka och gå omkring i en
byskola i Indien och online träffa eleverna där och tvärtom, är
VIRTUELL VERKLIGHET. Åbo Akademis nya Experience ett exempel på den sociokulturella dimensionen i VR som på
Lab vid MediaCity i Vasa öppnade i oktober och förfogar över 2010-talet har blivit allt viktigare.
den senaste tekniken inom virtual reality (VR). Möjligheten – I synnerhet ute på landsbygden utanför stora tätorter
att använda VR både i undervisning och i forskning har väckt finns det ett ökat behov att via VR kunna besöka och se på
Åbo Akademis nya Experience Lab i Vasa förfogar över den senaste VR-tekniken. Joachim Majors (fr.v.), Joachim Högväg och Annika Wiklund-Engblom.
ÅBO AKADEMIS ÅRSBERÄTTELSE 2016 19