Projektet Aboavita startade från
behovet att skapa nya styr-, stöd- och utbildningsmodeller för att
stöda invandrarnas acklimatisering samt utifrån tron på att det
bästa sättet att verkställa dessa modeller vore genom ett brett
samarbete.
En utmärkt ram för denna verksamhet erbjöd
EQUAL-programmet, vilket genomförs inom hela EU-området och vars
primära syfte är att påverka sysselsättningsläget för dem som står i
allra sämsta arbetsmarknadsposition och som har svårt att få arbete.
Aboavita har utförts i samarbete mellan åtta
utbildningsorganisationer i Åboregionen. Projektet har gått ut på
att kartlägga livssituationen för invandrare i olika åldrar som
riskerar att bli utslagna, testa deras yrkes- och språkkunskap samt
arbetsförmåga, utreda vilka yrkeskategorier som intresserar dem samt
utforma klara och realistiska karriärplaner. Syftet har varit att
producera skräddarsydda, praktiska och specifika åtgärder, med hjälp
av vilka deltagarna har kunnat få arbete eller välja att fortbilda
sig enligt sina egna behov och framtidsplaner. Det råder ingen
tvekan om att det har funnits ett behov av den typ av verksamhet som
projektet erbjuder; Aboavitas olika verksamheter har sammanlagt
lockat gott och väl över 800 deltagare.
Projektet inleddes i november 2001 och under dess gång har man
skapat ett fungerande samarbetsnätverk, utvecklat olika modeller för
att hjälpa invandrarna att acklimatisera sig och få arbete, och
framför allt fått enormt mycket erfarenhet. Av de goda praktiska
modeller som utvecklats kan utöver samarbetsnätverket nämnas en
styrmodell som grundar sig på långsiktigt stöd, utveckling av
skräddarsydda kurser för att hjälpa invandrare att hitta arbete och
utbildningsplatser, försök med och utveckling av mentorsverksamhet,
ibruktagande av nya läro- och testmaterial samt konstruktion och
ibruktagande av en virtuell inlärningsmiljö.
Internationellt samarbete är en viktig del av EQUAL-projektets
verksamhet. I projektet Aboavita fokuserade det internationella
samarbetet särskilt på temat mångkultur. Målet med temat var att
väcka en allmän debatt om mångkulturella arbetskollektiv och att
hjälpa den dominerande befolkningen att se människor med en
annorlunda kulturbakgrund som en rikedom, inte som en börda. Som ett
resultat av samarbetet gjordes en utredning över hur invandrarna
blivit sysselsatta. I utredningen jämfördes åsikterna bland dels
arbetsgivare som anställt invandrare och dels invandrare som fått
arbete angående vilka faktorer som inverkat på sysselsättningen och
hur ett mångkulturellt arbetskollektiv fungerar. I utredningen
presenterades dessutom arbetspraktik- och styrmodeller som
underlättar sysselsättningen av invandrare.
De övriga temana för internationellt samarbete fokuserade på
övergången från skolan till arbetslivet och avhjälpandet av
inlärningshinder. De internationella samarbetspartnerna i
utvecklingsarbetet var Entwicklungspartnerschaft
Rhein-Neckar-Dreieck (Tyskland) och Campaign for Learning
(Storbritannien).
Aboavita genomfördes av Åbo yrkesinstitut (administrativa
organisationen), Åbo vuxenutbildningscentral (koordineringen av
internationell verksamhet), Turun normaalikoulu/
Asiantuntijaosuuskunta Turun Norssi -palvelut,
Fortbildningscentralen vid Åbo Akademi, Åbo kvällsgymnasium, Åbo
kristliga folkhögskola, Turun suomenkielinen työväenopisto och
fortbildningscentralen vid Åbo universitet.
Som en följd av
projektet beslöt dessa organisationer fortsätta samarbetet kring
invandrarfrågor. Samarbetsnätverket går under namnet ABOAVITA.