Öppna universitetet · Fortbildning · Skärgårdsinstitutet

Sök · Start  

Aboavitas goda praktiska modeller: sammanfattning

Aboavita -projektet 2001-2005

 

ABOAVITAS GODA PRAKTISKA MODELLER: SAMMANFATTNING

Projektet Aboavita startade från behovet att skapa nya styr-, stöd- och utbildningsmodeller för att stöda invandrarnas acklimatisering samt utifrån tron på att det bästa sättet att verkställa dessa modeller vore genom ett brett samarbete.

En utmärkt ram för denna verksamhet erbjöd EQUAL-programmet, vilket genomförs inom hela EU-området och vars primära syfte är att påverka sysselsättningsläget för dem som står i allra sämsta arbetsmarknadsposition och som har svårt att få arbete.

Aboavita har utförts i samarbete mellan åtta utbildningsorganisationer i Åboregionen. Projektet har gått ut på att kartlägga livssituationen för invandrare i olika åldrar som riskerar att bli utslagna, testa deras yrkes- och språkkunskap samt arbetsförmåga, utreda vilka yrkeskategorier som intresserar dem samt utforma klara och realistiska karriärplaner. Syftet har varit att producera skräddarsydda, praktiska och specifika åtgärder, med hjälp av vilka deltagarna har kunnat få arbete eller välja att fortbilda sig enligt sina egna behov och framtidsplaner. Det råder ingen tvekan om att det har funnits ett behov av den typ av verksamhet som projektet erbjuder; Aboavitas olika verksamheter har sammanlagt lockat gott och väl över 800 deltagare.

Projektet inleddes i november 2001 och under dess gång har man skapat ett fungerande samarbetsnätverk, utvecklat olika modeller för att hjälpa invandrarna att acklimatisera sig och få arbete, och framför allt fått enormt mycket erfarenhet. Av de goda praktiska modeller som utvecklats kan utöver samarbetsnätverket nämnas en styrmodell som grundar sig på långsiktigt stöd, utveckling av skräddarsydda kurser för att hjälpa invandrare att hitta arbete och utbildningsplatser, försök med och utveckling av mentorsverksamhet, ibruktagande av nya läro- och testmaterial samt konstruktion och ibruktagande av en virtuell inlärningsmiljö.

Internationellt samarbete är en viktig del av EQUAL-projektets verksamhet. I projektet Aboavita fokuserade det internationella samarbetet särskilt på temat mångkultur. Målet med temat var att väcka en allmän debatt om mångkulturella arbetskollektiv och att hjälpa den dominerande befolkningen att se människor med en annorlunda kulturbakgrund som en rikedom, inte som en börda. Som ett resultat av samarbetet gjordes en utredning över hur invandrarna blivit sysselsatta. I utredningen jämfördes åsikterna bland dels arbetsgivare som anställt invandrare och dels invandrare som fått arbete angående vilka faktorer som inverkat på sysselsättningen och hur ett mångkulturellt arbetskollektiv fungerar. I utredningen presenterades dessutom arbetspraktik- och styrmodeller som underlättar sysselsättningen av invandrare.

De övriga temana för internationellt samarbete fokuserade på övergången från skolan till arbetslivet och avhjälpandet av inlärningshinder. De internationella samarbetspartnerna i utvecklingsarbetet var Entwicklungspartnerschaft Rhein-Neckar-Dreieck (Tyskland) och Campaign for Learning (Storbritannien).

Aboavita genomfördes av Åbo yrkesinstitut (administrativa organisationen), Åbo vuxenutbildningscentral (koordineringen av internationell verksamhet), Turun normaalikoulu/ Asiantuntijaosuuskunta Turun Norssi -palvelut, Fortbildningscentralen vid Åbo Akademi, Åbo kvällsgymnasium, Åbo kristliga folkhögskola, Turun suomenkielinen työväenopisto och fortbildningscentralen vid Åbo universitet.

Som en följd av projektet beslöt dessa organisationer fortsätta samarbetet kring invandrarfrågor. Samarbetsnätverket går under namnet ABOAVITA.

 

 


Fortbildningscentralen vid Åbo Akademi  /  Centre for Continuing Education at Åbo Akademi University
Fabriksgatan 2 · 20500 ÅBO/TURKU, Finland +358 (0)2 215 4944 · fax (02) 215 4943 · fc-info@abo.fi