Aboavitas goda praktiska modeller: sammanfattning

Aboavita -projektet 2001-2005

Aboavita -projektet pågick under åren 2001-2005 och var en del av det ESF-finansierade EQUAL-programmet, vars syfte var att genom internationellt samarbete skapa nya metoder för att förhindra utslagning och all slags ojämlikhet på arbetsmarknaden. Projektets mål var att förhindra utslagning genom utbildning och en form av helhetsbaserad handledning, att försnabba integreringen av invandrare i det finländska samhället, att effektivera samarbetet mellan fackföreningar och näringsliv för att underlätta invandrarnas sysselsättning, och för att förhindra utslagning genom att skapa nya modeller och servicehelheter.

Koordinator var Åbo yrkesinstitut och parter i projektet var 7 andra utbildningsinstitutioner i Åbo Dessa bildade 2004 formellt även ett nätverk som fungerar också efter att projektet avslutats.

I de olika delarna av projektet deltog 868 invandrare, dvs dubbelt fler än man i projektplanen hade tänkt sig. Projektet hade samarbete med 43 företag av olika storlek i olika branscher. Sådana företag valdes ut som själva ville utveckla nya metoder och som trodde på att stödjandet av mångkulturalism var till nytta för företaget.

År 2002 tog man i bruk ett medlemsregister och en utbildningskalender. Kalendern innehöll den utbildning för invandrare som erbjöds i Åbo-regionen och var till stor hjälp både för invandrarna själva och för deras handledare som kunde hjälpa dem att hitta rätt utbildning. Kalendern kunde med vissa arrangemang i samarbete med Åbo stad fortleva även efter att projektet avslutades.

Mentorutbildning arrangerades för två grupper. Deltagarna fungerade som mentorer i första hand i sin näromgivning, men också i några av Aboavitas delprojekt. Utbildning i bl.a. engelska, svenska och ADB erbjöds de från tidigare högre utbildade deltagarna.

Kontaktpersoner:

Projektpersonal:
2005: Pia-Maria Gardberg (pia-maria.gardberg@abo.fi)
2001-2004: Mona Nylund (mona.nylund@abo.fi)
2001-2004: Greger Lind (greger.lind@abo.fi)

Aboavita-nätverkets ordförande 2005 Nina Söderlund (nina.soderlund@abo.fi)