Page 5 - krishantering abo
P. 5
3.Krissituationer och eftervård
Vid en krissituation ska den interna informations- och handlingsgång-
en skötas enligt följande. Den enhetsansvarige (exv. dekanus, ämnes-
ansvarig, direktör) kontaktar säkerhetschefen som därefter kontaktar
ledningsgruppens medlemmar. Säkerhetschefens ersättare är kommu-
nikationschefen.
Eftervård vid kriser, så kallad debriefing, är viktig. Ifall du känner att du
behöver tala med någon endera ensam eller i grupp ska du kontakta
ÅA:s personalchef, ÅA:s företagshälsovård Mehiläinen, Studenthälsan el-
ler Åbo stads hälsovård för att få proffesionell hjälp. Även studentprästen
och församlingarna kan erbjuda samtalshjälp. Kontaktuppgifter till dessa
hittar du på tex. ÅA:s hemsida eller i ÅA:s interna telefonkatalog.
Personalchefen 4102 eller 050 078 7794 eller
Mehiläinen, 010 4140 666
4. Brand
I fastigheterna Arken, ASA-huset, Axelia, Biocity, Boktornet (ÅAB),
Domvillan, Gadolinia, Geologicum, Gripen, Humanisticum, ICT-
huset, Kosmorama, Sibeliusmuseum, Teologiska annexet och
Tryckerihuset finns automatiska brandalarm som alarmerar direkt till
nödcentralen.
Man bör ALLTID ringa nödcentralen 112 vid brand oberoende
av om det finns automatalarm eller inte. När brandalarm ges bör
man ALLTID söka sig ut ur byggnaden via normala utgångar eller
vid behov via nödutgångar och gå till samlingsplatsen (se anslag i
respektive fastigheter).
Ifall du upptäcker en brand och fastigheten inte har alarmklockor bör
du varna andra och se till att fastigheten utryms.
Om du har möjlighet så ta din plånbok/handväska och rock med dej
och stäng fönster och dörrar men lås dem inte. Om dörrarna är låsta
försvårar det brandmännens arbete med att kontrollera att alla lämnat
fastigheten.
Före alarmering bör man rädda personer som befinner sig i fara.
Efter alarmering bör man försöka släcka och begränsa elden om detta
kan göras utan risk för personskador.