Page 2 - krishantering abo
P. 2

Avsikten med guiden

           Denna guide är tänkt att fungera som information och en en-
           kel manual för anställda och studenter vid ÅA om vilka åtgär-
           der man bör vidta vid olyckor, farosituationer och kriser.  Det
           är viktigt att var och en vet hur man bör handla för att förhin-
           dra ytterligare skador på människor och egendom samt infor-
           merar vidare till ÅA:s ledning om olika händelser; detta för att
           kunna arbeta preventivt. Informationsgång-
           en är viktig även för att på ett adekvat sätt  Om du är osäker på vilka
           kunna sköta den interna och externa infor-     åtgärder som bör vidtas
           mationen och kunna stävja rykten.              skall du alltid kontakta ÅA:s
                                                          säkerhetsansvariga arbe-
           Vid större kriser har ÅA en ledningsgrupp      tarskyddschef eller dennes
           som då sammankallas och arbetar vidare         ersättare som för ärendet
           enligt en separat krisplan. Gruppen infor-     vidare. Principen bör vara att
           merar både internt och externt och samar-      man hellre ska kontakta en
           betar med myndigheter.                         gång för mycket än en gång
                                                          för lite!
           Innehållsförteckning

           1.     Alarmnummer
           2.     Allmänt om olycks- och farosituationer
           3.     Krissituationer och eftervård
           4.    Brand
           5.     Sjukdomsfall och olyckor
           6.    Skadegörelse
           7.     Inbrott och stöld
           8.    Rån
           9.     Obehöriga personer, våld
           10.   Bombhot eller hot om sabotage
           11.   Elavbrott
           12.   Hissar
           13.   Vattenläckage och vattenskador, stormskador
           14.   Universitetsservice, expeditionsmästare
   1   2   3   4   5   6   7