Page 2 - krishantering abo
P. 2
Avsikten med guiden
Denna guide är tänkt att fungera som information och en en-
kel manual för anställda och studenter vid ÅA om vilka åtgär-
der man bör vidta vid olyckor, farosituationer och kriser. Det
är viktigt att var och en vet hur man bör handla för att förhin-
dra ytterligare skador på människor och egendom samt infor-
merar vidare till ÅA:s ledning om olika händelser; detta för att
kunna arbeta preventivt. Informationsgång-
en är viktig även för att på ett adekvat sätt Om du är osäker på vilka
kunna sköta den interna och externa infor- åtgärder som bör vidtas
mationen och kunna stävja rykten. skall du alltid kontakta ÅA:s
säkerhetsansvariga arbe-
Vid större kriser har ÅA en ledningsgrupp tarskyddschef eller dennes
som då sammankallas och arbetar vidare ersättare som för ärendet
enligt en separat krisplan. Gruppen infor- vidare. Principen bör vara att
merar både internt och externt och samar- man hellre ska kontakta en
betar med myndigheter. gång för mycket än en gång
för lite!
Innehållsförteckning
1. Alarmnummer
2. Allmänt om olycks- och farosituationer
3. Krissituationer och eftervård
4. Brand
5. Sjukdomsfall och olyckor
6. Skadegörelse
7. Inbrott och stöld
8. Rån
9. Obehöriga personer, våld
10. Bombhot eller hot om sabotage
11. Elavbrott
12. Hissar
13. Vattenläckage och vattenskador, stormskador
14. Universitetsservice, expeditionsmästare