PR-Info 2001:3

Current Awareness

Disa


Jukka Englund stod för det sista inslaget på Kausijulkaisupäivä 12.10.01. Han talade under rubriken Uutuusseurantapalvelut.Han kunde verkligen inspirera sina åhörare.

Det jag själv fäste mig vid var att han kunde se det egna befintliga beståndet på ett nytt sätt och pekade på hur man kan paketera det till en produkt, som fick det sedvanliga beståndet att verka nytt och attraktivt.

Orsaken till att erbjuda nyhetsservice är "informaatioähky" (ett underbart ord som betyder informationsöverflöd). Varför erbjuda 5000 tidskrifter då kunden är intresserad av 20? Han påstod också att denna service är enkel, snabb och billig. Innehållsligt organiseras den enligt olika ämnesområden och kan distribueras till kunden via e-post, www-sidor eller trådlöst, via bärbar telefon.

Det finns färdiga nyhetstjänster, Ovid, Silver Platter, förlag ( AP, Elsevier, Springer), ISI Alerting Service, Ingenta/Unicover, Current Contents (dyr). Det minsta man kan göra är att hjälpa kunder att hitta dessa tjänster.

CASE TERKKO eller vad de själva har gjort

Man kan alltså försöka göra produktpaket av det vi redan har och sälja produkten till kunder, med eller utan avgift för kunden. Det finns tydligen en hel del smått och gott på nätet också. Skapande kombinationer av eget och lånat kunde göra våra kunder förtjusta, innan någon annan bjuder på dessa tjänster och far iväg med våra kunder. Den stora frågan är naturligtvis, var finna tid för att först lära känna alla resurser?


Nästa artikel