Sätt att se på specialundervisning
(Yrk, spec.und, utbildningsplanerare, rektorer, studiehandledare)
Medverkande: Camilla Björk-Åman, (speciallärare vid Optima, doktorand vid ÅA), Linda Björkgård (speciallärare vid Vasa yrkesinstitut, Sandra Ström, Marko Winter /StudieFlex
Logiken bakom specialundervisning är enkel: En elev eller en studerande med svårigheter att ta till sig skolans undervisning behöver få extra hjälp. Enkelt kan tyckas, men specialundervisningen ger ändå upphov till en mängd frågeställningar. De hårdaste kritikerna av den segregerande specialundervisningen går till och med så långt som att tillskriva specialklassundervisning drag av rashygieniskt tänkande.
Hur kan en så rationell åtgärd ses som något så komplext och känsloladdat? Vilka diskurser kring studerande med behov av särskilt stöd ges företräde i våra skolor? Vilka tänkbara effekter har dessa diskurser på våra elever och studerande? Vilka specialpedagogiska behov lyfter lärarna fram inom yrkesutbildningen? Lärare uppskattade att 17 % av studerande som de undervisade var i behov av särskilt stöd. Vilka lösningar och förslag kan fungera?
(90 min.)
torsdag 28.10 kl. 15.15-16.45
|