Gunnel Brameus:
Svenska BRYT-projektet 1986 - 1989
För femton år sedan, 1989, avslutades
det samnordiska jämställdhets-projektet BRYT. Mycket vatten har runnit
under broarna sedan dess och jag blev verkligen förvånad men också
mycket glad och smickrad när jag under våren fick en förfrågan om att
delta i detta seminarium. Att jag blev förvånad beror på att jag inte
varit ute i arbetslivet på någ-ra år. Så det finns mycket nostalgi i
min medverkan här idag. Jag var den svenska projektledaren för det
samnordiska BRYT-projektet.
Jag tillhör och representerar inte
någon organisation Jag kommer först att tala om situationen i Sverige
vid tiden för BRYT-projektet. Sedan kommer jag att ta fram några
erfarenheter från projekttiden och till sist kommer jag att tala om
vad som hänt efter den första BRYT-perioden.
Situationen i Sverige under 80-talet
Arbetslösheten i Sverige var hög i början av 80-talet. I
Västman-land,som var lokalområdet i Sveriges BRYT-projekt var
arbetslöshe-ten dubbelt så hög som i övriga landet De som drabbades
mest var ungdomarna. I Västmanland var valen till utbildningar i
skolan tradi-tionella. Flickor till vård och omsorg och pojkar till
tekniska linjer i skolan. Arbetsmarknaden var uppdelad både vertikalt
och horison-tellt. Männen högst upp i hierakien och kvinnorna längst
ner.
Redan i början av 80-talet genomfördes
i Sverige många kampanjer för att kvinnornas inställning till
otraditionella utbildningar och arbe-ten skulle förändras.
Västmanlands län var av tradition ett starkt in-dustrialiserat län med
verksamheter alltifrån gruvor till verkstadsindu-stri. Ett aktivt och
målmedvetet jämställdhetsprojekt var: Fler kvinnor till industrin. Man
anordnade speciella kurser enbart för kvinnor och man hade träf-fat
överenskommelser med arbetsgivare om praktiktider och möjlighet till
anställning efter utbildningstiden.
Projekttiden och vad vi lärde oss av
BRYT När projekttiden startade var projekten i den svenska delen i
princip beslutade av en lokal projektgrupp med företrädare för
myndigheter och fack. Man kan tycka att bordet var dukat. Projekten
syftade till att stötta unga kvinnor som gjort ett otraditionellt
yrkesval i gymnasie-skolan eller att vidga deras vyer för mer
otraditionellt yrkesval efter skolan eller att rapportera om
utbildningar som skulle innebära att kvinnorna anställdes i för dem
otraditionella jobb. Det fanns 10 pro-jekt i Västmanland: På
gymnasieskolan Inom arbetsmarknadsutbildningen På företag
Kvinnor i förändringsarbete Men det skulle visa sig att projekten inte
var ordentligt förankrade. Det gällde att ta kontakt med
nyckelpersoner och hitta eldsjälar för att få igång projekten. Med
facit i hand kan man säga att det var ett jobb som möttes av
välvilligt motstånd. I princip alla med beslutsbefogenhet sade sig
vilja vara med. Men man var inte medveten om
jämställdhetsproblematiken. På en skola där ett projekt bedrevs som
hade till syfte att skaffa fram relevanta praktik-platser för flickor
på naturvetenskaplig linje och förbereda dem för praktiktiden sa
lärarna och rektorn: ”Flickorna är ju så duktiga så de behöver inget
jämställdhetsprojekt. Ska vi ha jämställdhetsprojekt skulle det vara
med pojkarna”. Flickorna var positiva till projektet, men de tyckte
att det var orättvist att pojkarna inte var med. Samtliga involverade
parter var överens om att projektet skulle läggas ner.
Ibland blev inte resultatet och
reaktionen som det var tänkt. Ett men-torsprojekt med flickor från
teknisk linje och kvinnliga ingenjörer på ASEA som ABB hette på den
tiden var mycket stimulerande. Ett antal unga kvinnliga ingenjörer
hade engagerats för att fungera som mento-rer för flickor som var i
slutet av sin gymnasietid. Flickorna skulle be-söka sin mentor ett
antal gånger och för att skapa kontakt mellan dem som skulle delta i
projektet startade mentorsprojektet med en get to-gether kväll.
Reaktionen bland mentorerna var mycket positiv. De upptäckte att de
fanns många fler kvinnliga ingenjörer på ASEA än vad någon av dem
trott tidigare. Företaget var stort och kvinnorna märktes inte. Av
drygt 5000 ingenjörer var cirka 200 kvinnor. Det här gav en av
kvinnorna idén att starta ett eget nätverk för kvinnliga in-genjörer
på ASEA. I uppföljningen av projektet ansåg gymnasieele-verna att
projektet var bra, men orättvist mot de manliga eleverna!
1988 ägde Nordisk Forum rum i Oslo och
då var BRYT där. Ett 60-tal kvinnliga elever från praktiska,
otraditionella yrkesutbildningar som redan ingick i det samnordiska
projektet deltog. Det var ett projekt som var mycket positivt för de
unga kvinnorna som skulle bli verk-stadsmekaniker, bilmekaniker,
snickare, svetsare och andra traditio-nellt manliga yrken. De
förberedde sig noga inför Oslomötet och hade med sig utrustning så att
de kunde visa upp sina kunskaper och färdig-heter. Det var samarbete
över gränserna i miniformat. De fick se och umgås med andra unga
kvinnor från övriga nordiska länder och träffa kvinnor och ministrar
med erfarenhet från arbetsliv och jämställd-hetsarbete - förebilder
för dessa unga kvinnor. De upptäckte att de inte var ensamma om att
vara ensamma, som en av deltagarna uttryckte det. Det var det stora i
det projektet.
Vad lärde vi oss mer av BRYT förutom
att det behövs mycket förarbete innan ett projekt kan starta?
- Skolorna hade lång planerings- och schemaläggningstid och det fanns
inte mycket tid över för projektverksamhet.
- Det räcker inte med information före och under projekttiden.
- Det måste ges utbildning till dem som på något sätt berörs av
projektverksamheten. Det gäller rektorer, lärare, tjänstemän, blivande
kolleger och manliga elever. Alla som involveras. Hur många trodde
inte att de visste vad jämställdhet var?
- Det finns stor risk att när projekttiden är slut blir inte
verksamheten reguljär verksamhet.
- Det är bra med långa projekttider
- Det nordiska samarbetet gav erfarenheter och idéer.
Vad hände efter BRYT och hur ser
framtiden ut? På AMS tog man fasta på BRYT och fortsatte redan från
1990 att ut-veckla jämställdhetsarbetet. Ett konkret exempel är att
AMS började redovisa statistiken fördelat på kvinnor och män.
Här i Åbo på Nordisk Forum för tio år
sedan var det avstamp för ett mycket genomarbetat projekt inom
Arbetsmarknadsverket i Sverige. Regeringen anslog medel till arbete
med
- att bryta könsuppdelningen på arbetsmarknaden och
- att utbilda den egna personalen
Arbetet startade 1994 och fortfarande anslås medel till BRYT-projekt.
Brytverksamheten är uppdelad i fyra utvecklingsområden:
Könsperspektiv i Vägledning som syftar
till att utveckla metoder för hur ett könsperspektiv kan in-förlivas i
vägledningen och ge vägledare en ökad insikt i problemati-ken kring
hur kön påverkar yrkesval,
Mainstreaming som syftar till att
utveckla metoder och arbetsformer som leder till att det
arbetsmarknadspolitiska jämställdhetsuppdraget integreras i allt
arbete med verkets kärnuppgifter vid landets länsarbetsnämnder och
arbetsförmedlingar.
Teknikan – Kvinnor och teknik/IT som
syftar till att utveckla metoder för hur kvinnors intresse för
tek-nik/IT ska kunna tas tillvara och leda till varaktig etablering på
den tekniska arbetsmarknaden och
Projekt riktade till män som ska ha en
inriktning mot fördjupad vägledning och val av otraditionella yrken,
arbete eller utbildning. Fler män till lärarutbildningen Fler män till
vården Fler män till vuxenutbildning
Avslutningsvis kommer två OH som visar
uppdelningen på gymnasie-skola och arbetslivet. Från vilket år kan det
här vara aktuella siffror? Rätt svar: 2004
|