Öppna universitetet · Fortbildning · Skärgårdsinstitutet

Sök · Start  

PedaQ

Verksamhetsberättelse för virtualiseringsprojektet för åren 1999-2001 (pdf)

PedaQ är den grupp inom Fortbildningscentralens kvalitetsprojekt, ProQ, som utvecklar pedagogiska modeller och metoder som kan tillämpas på Fortbildningscentralens kurser.

Gruppen bestod under 1999-2001 av fem personer (planerarna Eva Costiander-Huldén, Tove Forslund, Johanna Hedenborg, Majlen Saarinen och Pian Åkerlund).

År 2001 kompletterades gruppen av Katarina Antman och Uffe Wikström. Majlen Saarinen var moderskapsledig och Eva Costiander-Huldén bytte arbetsplats och lämnade därmed också PedaQ.

PedaQ formulerade 1999 sin uppgift enligt följande:

  1. Att utveckla pedagogiska modeller och metoder som kan tillämpas på Fortbildningscentralens kurser (främst e-kurser)
  2. Att handleda virtualiseringen av studiehelheter
  3. Att göra en kompetenskartläggning och att producera material och ordna utbildningar som höjer kompetensen hos Fortbildningscentralens kursledare och lärare, så att de effektivt kan virtualisera studiehelheter
  4. Att följa med det Virtuella universitetets utveckling och arbeta för att Fortbildningscentralen är med i VU:s verksamhet vid ÅA
  5. Att ta hand om allmänna pedagogiska frågor vid Fortbildningscentralen

Följande mål uppställdes våren 1999 för PedaQ för 1999-2001:

  1. att få till stånd pedagogiska modeller och metoder som kan användas för effektivare kursutveckling på Fortbildningscentralen
  2. att FC vid projektperiodens slut (12/2001) kan erbjuda ca 350 sv inom det öppna universitetet och ca 10 fortbildningskurser i virtualiserad form
  3. att en kartläggning av alla kursledares pedagogiska kompetens har gjorts och att ett ’pedagogiskt körkort’ utvecklats
  4. att 75% av FC:s kursledare har uppnått sådan pedagogisk kompetens att de effektivt kan delta i virtualiseringsprocessen
    - 100 % av FC:s kursledare bör ha deltagit i någon form av pedagogisk utbildning under projektperioden
    - 75% av kursledarna bör ha deltagit regelbundet i den pedagogiska utbildning som arrangeras
  5. att FC vid projektperiodens slut är en faktor att räkna med i det Virtuella universitets utveckling vid ÅA

Vid kvalitetsprojektets slut i december 2001 skall PedaQ:s verksamhet utvärderas.

Kompetenskartläggning

Gruppens arbete startade med att vi tog fram ett formulär för att kartlägga den pedagogiska kompetensen och behovet av kompetensutveckling hos personalen på FC. Vi ville dels få en bild av vilken pedagogisk kompetens som fanns, för att bättre kunna ta till vara kunskapen bland kollegerna, dels skapa oss en uppfattning om hur utbildningsbehovet såg ut, för att kunna erbjuda och arrangera relevant personalutbildning. Vi gjorde alltså ett frågeformulär som alla fyllde i och därefter arrangerades personliga samtal med hela personalen, där innehållet i formuläret diskuterades. Vi planerade utarbeta ett “pedagogiskt körkort”, men vi kom fram till att en pedagogisk portfolio bättre skulle tjäna Fortbildningscentralens och den enskilda kursledarens syften.

(Pedagogisk) portfolio / meritportfolio

Inom kvalitetsprojektet diskuterades någon form av motsvarighet till datakörkortet för pedagogiska kunskaper och färdigheter. Vi kom fram till att FC:s och den enskilda kursledarens intressen bäst skulle kombineras i en meritportfolio.

Målsättningen med att alla kursledare skall ha en portfolio är att det utgör 1) ett sätt att visa på FC-personalens (pedagogiska) kunskaps- och färdighetsnivå, 2) dokumentation för FC, 3) underlag för ömsesidigt utbyte av erfarenheter på FC, 4) ett bra sätt att paketera vår kunskap och sålunda utgöra underlag då vi säljer vår kunskap utåt, 5) intyg/dokumentation över det utvecklingsarbete kursledaren gjort, samt dessutom 6) ett underlag för utvecklingssamtal, 7) underlag för fördelning av projekt vid FC, och då det blir aktuellt 8) ett av underlagen för individuell lönesättning.

Portfolion bör byggas upp kring planerarnas kompetensområden, vilka dokumenteras på olika sätt (konkret dokumentation över de utbildningar, arbetserfarenhet, utvecklingsarbete som varje kompetens byggs upp av). Här bör även finnas visioner för hur färdigheterna kan paketeras till produkt. Även kursledarfilosofin/den pedagogiska arbetsfilosofin skall ingå.

Handledning av virtualiseringsprojekt

Virtualiseringsarbetet pågår inom ca 20 ämnen inom det öppna universitetet. Främst utvecklas kurser på approbaturnivå, men inom vissa ämnen även på ämnesstudienivå.
I vissa fall virtualiseras endast specialkurser.
Fortbildningskurser virtualiseras enligt behov och i mån av möjlighet.
I varje projekt (dvs inom varje ämne) fungerar ämnesplaneraren som projektledare. I teamet ingår dessutom en ämnesexpert från institutionen, samt en pedagogisk handledare (dvs någon medlem i PedaQ).

Pedagogisk fortbildning

För ämnesplanerarna och ämnesexperterna arrangeras under hela projektperioden skräddarsydd fortbildning (om kursuppläggning, examinationsformer, övningsuppgifter och diskussion i nätkurser, nätstödd handledning, olika pedagogiska metoder, tutorgrupper, aktiverande metoder för närstudier mm).

Utbildare har delvis varit PedaQ-medlemmarna, delvis utomstående expertis.
Under år 2000 erbjöds totalt 19 kurser (65 kurstimmar)

Dessutom arrangeras kontinuerligt demonstrationer, utbildningar och handledning i användningen av inlärningsplattformen Lotus LearningSpace.

Vi arrangerade även möten för ämnesplanerarna, där praktiska virtualiseringsfrågor diskuterats.

Pedagogiskt stödmaterial

Främst under ht 1999 och 2000 producerades inom PedaQ olika former av pedagogiskt stödmaterial. Detta material uppdateras kontinuerligt.

  • E-handbok (senast uppdaterad hösten 2000)
  • Aktiverande metoder i föreläsningar
  • Examinationsguide
  • Lotus Learning Space–guide för deltagarna (svenskspråkig och engelskspråkig)
  • Kompendium (vid behov i elektronisk form) med instruerande material för kurser (allmän information om kursuppläggning och arbetssätt, instruktioner för övningsuppgifter och diskussioner, praktisk information för studerande om examination, bibliotek, informationssökning mm) (uppdateras kontinuerligt)


Fortbildningscentralen vid Åbo Akademi  /  Centre for Continuing Education at Åbo Akademi University
Fabriksgatan 2 · 20500 ÅBO/TURKU, Finland +358 (0)2 215 4944 · fax (02) 215 4943 · fc-info@abo.fi