Verksamhetsberättelse för
virtualiseringsprojektet för åren 1999-2001 (pdf)
PedaQ är den grupp inom Fortbildningscentralens
kvalitetsprojekt, ProQ, som utvecklar pedagogiska modeller och
metoder som kan tillämpas på Fortbildningscentralens kurser.
Gruppen bestod under 1999-2001 av fem personer (planerarna Eva
Costiander-Huldén, Tove Forslund, Johanna Hedenborg, Majlen
Saarinen och Pian Åkerlund).
År 2001 kompletterades gruppen av Katarina Antman och Uffe
Wikström. Majlen Saarinen var moderskapsledig och Eva
Costiander-Huldén bytte arbetsplats och lämnade därmed också
PedaQ.
PedaQ formulerade 1999 sin uppgift enligt följande:
- Att utveckla pedagogiska modeller och metoder som kan
tillämpas på Fortbildningscentralens kurser (främst e-kurser)
- Att handleda virtualiseringen av studiehelheter
- Att göra en kompetenskartläggning och att producera material
och ordna utbildningar som höjer kompetensen hos
Fortbildningscentralens kursledare och lärare, så att de
effektivt kan virtualisera studiehelheter
- Att följa med det Virtuella universitetets utveckling och
arbeta för att Fortbildningscentralen är med i VU:s verksamhet
vid ÅA
- Att ta hand om allmänna pedagogiska frågor vid
Fortbildningscentralen
Följande mål uppställdes våren 1999 för PedaQ för
1999-2001:
- att få till stånd pedagogiska modeller och metoder som kan
användas för effektivare kursutveckling på
Fortbildningscentralen
- att FC vid projektperiodens slut (12/2001) kan erbjuda ca 350
sv inom det öppna universitetet och ca 10 fortbildningskurser i
virtualiserad form
- att en kartläggning av alla kursledares pedagogiska kompetens
har gjorts och att ett ’pedagogiskt körkort’ utvecklats
- att 75% av FC:s kursledare har uppnått sådan pedagogisk
kompetens att de effektivt kan delta i virtualiseringsprocessen
- 100 % av FC:s kursledare bör ha deltagit i någon form av
pedagogisk utbildning under projektperioden
- 75% av kursledarna bör ha deltagit regelbundet i den
pedagogiska utbildning som arrangeras
- att FC vid projektperiodens slut är en faktor att räkna med i
det Virtuella universitets utveckling vid ÅA
Vid kvalitetsprojektets slut i december 2001 skall PedaQ:s
verksamhet utvärderas.
Kompetenskartläggning
Gruppens arbete startade med att vi tog fram ett formulär för
att kartlägga den pedagogiska kompetensen och behovet av
kompetensutveckling hos personalen på FC. Vi ville dels få en
bild av vilken pedagogisk kompetens som fanns, för att bättre
kunna ta till vara kunskapen bland kollegerna, dels skapa oss en
uppfattning om hur utbildningsbehovet såg ut, för att kunna
erbjuda och arrangera relevant personalutbildning. Vi gjorde
alltså ett frågeformulär som alla fyllde i och därefter
arrangerades personliga samtal med hela personalen, där
innehållet i formuläret diskuterades. Vi planerade utarbeta ett
“pedagogiskt körkort”, men vi kom fram till att en pedagogisk
portfolio bättre skulle tjäna Fortbildningscentralens och den
enskilda kursledarens syften.
(Pedagogisk) portfolio / meritportfolio
Inom kvalitetsprojektet diskuterades någon form av
motsvarighet till datakörkortet för pedagogiska kunskaper och
färdigheter. Vi kom fram till att FC:s och den enskilda
kursledarens intressen bäst skulle kombineras i en
meritportfolio.
Målsättningen med att alla kursledare skall ha en portfolio
är att det utgör 1) ett sätt att visa på FC-personalens
(pedagogiska) kunskaps- och färdighetsnivå, 2) dokumentation
för FC, 3) underlag för ömsesidigt utbyte av erfarenheter på
FC, 4) ett bra sätt att paketera vår kunskap och sålunda
utgöra underlag då vi säljer vår kunskap utåt, 5)
intyg/dokumentation över det utvecklingsarbete kursledaren gjort,
samt dessutom 6) ett underlag för utvecklingssamtal, 7) underlag
för fördelning av projekt vid FC, och då det blir aktuellt 8)
ett av underlagen för individuell lönesättning.
Portfolion bör byggas upp kring planerarnas kompetensområden,
vilka dokumenteras på olika sätt (konkret dokumentation över de
utbildningar, arbetserfarenhet, utvecklingsarbete som varje
kompetens byggs upp av). Här bör även finnas visioner för hur
färdigheterna kan paketeras till produkt. Även
kursledarfilosofin/den pedagogiska arbetsfilosofin skall ingå.
Handledning av virtualiseringsprojekt
Virtualiseringsarbetet pågår inom ca 20 ämnen inom det
öppna universitetet. Främst utvecklas kurser på
approbaturnivå, men inom vissa ämnen även på
ämnesstudienivå.
I vissa fall virtualiseras endast specialkurser.
Fortbildningskurser virtualiseras enligt behov och i mån av
möjlighet.
I varje projekt (dvs inom varje ämne) fungerar ämnesplaneraren
som projektledare. I teamet ingår dessutom en ämnesexpert från
institutionen, samt en pedagogisk handledare (dvs någon medlem i
PedaQ).
Pedagogisk fortbildning
För ämnesplanerarna och ämnesexperterna arrangeras under
hela projektperioden skräddarsydd fortbildning (om
kursuppläggning, examinationsformer, övningsuppgifter och
diskussion i nätkurser, nätstödd handledning, olika pedagogiska
metoder, tutorgrupper, aktiverande metoder för närstudier mm).
Utbildare har delvis varit PedaQ-medlemmarna, delvis utomstående
expertis.
Under år 2000 erbjöds totalt 19 kurser (65 kurstimmar)
Dessutom arrangeras kontinuerligt demonstrationer, utbildningar
och handledning i användningen av inlärningsplattformen Lotus
LearningSpace.
Vi arrangerade även möten för ämnesplanerarna, där
praktiska virtualiseringsfrågor diskuterats.
Pedagogiskt stödmaterial
Främst under ht 1999 och 2000 producerades inom PedaQ olika
former av pedagogiskt stödmaterial. Detta material uppdateras
kontinuerligt.
- E-handbok (senast uppdaterad hösten 2000)
- Aktiverande metoder i föreläsningar
- Examinationsguide
- Lotus Learning Space–guide för deltagarna (svenskspråkig och
engelskspråkig)
- Kompendium (vid behov i elektronisk form) med instruerande
material för kurser (allmän information om kursuppläggning och
arbetssätt, instruktioner för övningsuppgifter och
diskussioner, praktisk information för studerande om examination,
bibliotek, informationssökning mm) (uppdateras kontinuerligt)