KvIT
KvIT var den grupp inom Fortbildningscentralens
kvalitetsprojekt som tog hand om den tekniska biten - arbetet gick
främst ut på att uppdatera hård- och mjukvaran samt att höja
personalens IKT-färdigheter.
KvIT bestod under vt 1999 - vt 2000 av planerare Mårten
Saarinen (teamledare), planerare Uffe Wikström,
avdelningssekreterare Christel Söderholm (alla tre från
Fortbildningscentralen) samt Datacentralens representant Dan Holm.
Vt 2000 slutade Dan Holm. Planerare Maria Sundström anställdes
vt 2000 och kom då med i KvIT.
I december 2000 upplöstes KvIT efter avslutat värv. Vissa
rutinuppgifter överfördes på andra grupper inom
Fortbildningscentralen.
KvIT:s verksamhetsplan (från augusti 1999 med några
kompletteringar som gjordes senare):
Vi (FC i allmänhet och KvIT i synnerhet) i likhet med andra
organisationer strävar efter att hitta och vidareutveckla
arbetssätt och rutiner som underlättar informationsflödet och
förenklar vårt dagliga arbete.
Att dela på information i en organisation innebär att skapa
kunskapsbanker, kommunicera och samarbeta. Team och arbetsgrupper
samarbetar kontinuerligt kring projekt och idéer. Det innebär
att planer och idéer på ett smidigt sätt bör kunna debatteras,
revideras och uppdateras. Ny information placeras i databaser och
diskussionsforum.
I strävan efter att effektivera och förenkla arbetsprocessen
koncentrerar vi oss på att att hitta ineffektiva moment och
automatisera dem. En arbetsgrupp identifierar kritiska
arbetsmoment, utvärderar vad som sker och varför och bedömer
vad som kan automatiseras och vilka steg som kan slopas. Vid sidan
av detta kartläggs personalens IT-kunnande och på basen av det
gör gruppen en plan för att höja samtliga arbetstagares
kompetens både när det gäller användning av utrustning och
programvara.
1. IT miljön på FC - grundförutsättningar
- standardisering/uppdatering av programmen (Browsers inkl
plugins-Java-SSL; Servicepacks för OS&Officepaketet; Officepaketet; etc)
- utveckla ett säkerhetskopieringssystem/rutin
- ibruktagande av virusskydd
- se över filskydden och administrationen av den egna maskinen
- förse kursplanerarnas PC med multimediaegenskaper
- förse alla FC-anställda med tillräcklig hårdvara
2. Gruppverktyg och intranet-funktioner
- gemensamma kalenderfunktioner
- resursbokningsfunktioner (rum, apparater)
- diskussionsrum för olika ändamål struktur på infoflödet
- dynamisk webbkonstruktion -separera innehållsproduktion från
HTML krävande webbygge - allt fler kan bli innehållsproducenter
- kursanmälningssystem
- dokumentbibliotek via skivdelning i NT eller annan teknik -
Forre/Kurre webbkoppling
3. IT-moment i inlärningssituationer
4. Intern utbildning
- -datakörkortet för FC anställda
- effektiv användning av Officepaketet + övriga önskningar som
framkom i enkäten http://loggen.abo.fi/kvit/itrapp.htm
- användning av datorklass och uppkoppling
- miniguider, miniguide om terminologin som används
De flesta planerade aktiviteter hade genomförts då KvIT
upplöstes.Vissa uppgifter som blivit rutiner överfördes till
andra grupper inom Fortbildningscentralen.
Vi tackar KvIT för den goda bas vi fick för fortsatt
utveckling av virtuella kurser och effektivare kursadministration!
Datakörkortet för FC:s personal
Som en del av KvIT-projektets målsättning har varit att FC:s
personal skulle avlägga det nationella datakörkortet. På det
första mötet i augusti 99 beslöt KvIT göra en kartläggning om
FC-personalens IT-kunskaper för att utreda behovet av utbildning
inför Datakörkortstenterna. Vi sammanställde ett
frågeformulär, som delades ut i början av augusti. Av 44
utdelade formulär fick vi 40 i retur. Under september månad
besökte Christel Söderholm alla fyra temagrupper för att
diskutera, komplettera och klarlägga eventuella oklarheter i
formuleringarna. Samtidigt diskuterade vi gruppernas önskemål.
Vi kunde konstatera att när det gällde modulerna textbehandling
och sökning på Internet tycktes största delen av personalen
vara färdiga att tenta bort dem direkt.
Under tiden 26.11.99 - 21.3.00 ordnades två kurser i Power Point
(ā 8 lektioner, handledare Uffe Wikström), två kurser i
Kalkylprogram och registerhantering (ā 8 lektioner, handledare
Dan Holm), tre kurser i Datoranvändning och filhantering samt
två workshopar för att gå igenom frågorna för Datakörkortets
s.k. kunskaps- eller teorimodul (ā 4 lektioner, handledare
Mårten Saarinen).
Åtta möjligheter att tenta Datakörkortets moduler ordnades
under december 99 - april 00. Som examinatorer fungerade Stefan
Nygård, Tom Björkfors eller Mårten Saarinen.
Under läsåret 99-00 har några personer slutat och andra
anställts. Alla har givits chansen att delta i utbildningarna och
tenttillfällena. Av personalen hade fem personer datakörkortet
sedan tidigare eller var "överkvalificerade", 22 st.
avlade körkortet i sin helhet och 7 st. tentade delvis och har
för tillfället 1-5 moduler otentade av totalt 7. 9 stycken har
inte avlagt någonting, trots att Mårten Saarinen haft personliga
samtal med dem alla för att utreda orsaken. Projektledaren
Margita Vainio har lovat diskutera med dessa personer.
Under hösten 2000 ordnades möjligheter för dem som ännu hade
delar kvar att tenta bort samt för nyanställda att avlägga
Datakörkortet. Enligt behov kan vi ordna nya kurser eller ge
personlig handledning.
Specialutbildning, som endast ett fåtal behöver, kan köpas
utifrån och miniguider eller länksamlingar skapas på vårt nya
intranet.
Mer information finner du på Datakörkortets
officiella hemsida.
|