Öppna universitetet ˇ Fortbildning ˇ Skärgårdsinstitutet

Sök ˇ Start  

KvIT

KvIT var den grupp inom Fortbildningscentralens kvalitetsprojekt som tog hand om den tekniska biten - arbetet gick främst ut på att uppdatera hård- och mjukvaran samt att höja personalens IKT-färdigheter.

KvIT bestod under vt 1999 - vt 2000 av planerare Mårten Saarinen (teamledare), planerare Uffe Wikström, avdelningssekreterare Christel Söderholm (alla tre från Fortbildningscentralen) samt Datacentralens representant Dan Holm. Vt 2000 slutade Dan Holm. Planerare Maria Sundström anställdes vt 2000 och kom då med i KvIT.

I december 2000 upplöstes KvIT efter avslutat värv. Vissa rutinuppgifter överfördes på andra grupper inom Fortbildningscentralen.

 

KvIT:s verksamhetsplan (från augusti 1999 med några kompletteringar som gjordes senare):

Vi (FC i allmänhet och KvIT i synnerhet) i likhet med andra organisationer strävar efter att hitta och vidareutveckla arbetssätt och rutiner som underlättar informationsflödet och förenklar vårt dagliga arbete.

Att dela på information i en organisation innebär att skapa kunskapsbanker, kommunicera och samarbeta. Team och arbetsgrupper samarbetar kontinuerligt kring projekt och idéer. Det innebär att planer och idéer på ett smidigt sätt bör kunna debatteras, revideras och uppdateras. Ny information placeras i databaser och diskussionsforum.

I strävan efter att effektivera och förenkla arbetsprocessen koncentrerar vi oss på att att hitta ineffektiva moment och automatisera dem. En arbetsgrupp identifierar kritiska arbetsmoment, utvärderar vad som sker och varför och bedömer vad som kan automatiseras och vilka steg som kan slopas. Vid sidan av detta kartläggs personalens IT-kunnande och på basen av det gör gruppen en plan för att höja samtliga arbetstagares kompetens både när det gäller användning av utrustning och programvara.

 

1. IT miljön på FC - grundförutsättningar

  • standardisering/uppdatering av programmen (Browsers inkl plugins-Java-SSL; Servicepacks för OS&Officepaketet; Officepaketet; etc)
  • utveckla ett säkerhetskopieringssystem/rutin
  • ibruktagande av virusskydd
  • se över filskydden och administrationen av den egna maskinen
  • förse kursplanerarnas PC med multimediaegenskaper
  • förse alla FC-anställda med tillräcklig hårdvara

2. Gruppverktyg och intranet-funktioner

  • gemensamma kalenderfunktioner
  • resursbokningsfunktioner (rum, apparater)
  • diskussionsrum för olika ändamål – struktur på infoflödet
  • dynamisk webbkonstruktion -separera innehållsproduktion från HTML krävande webbygge - allt fler kan bli innehållsproducenter
  • kursanmälningssystem
  • dokumentbibliotek via skivdelning i NT eller annan teknik - Forre/Kurre webbkoppling

3. IT-moment i inlärningssituationer

4. Intern utbildning

  • -datakörkortet för FC anställda
  • effektiv användning av Officepaketet + övriga önskningar som framkom i enkäten http://loggen.abo.fi/kvit/itrapp.htm
  • användning av datorklass och uppkoppling
  • miniguider, miniguide om terminologin som används

De flesta planerade aktiviteter hade genomförts då KvIT upplöstes.Vissa uppgifter som blivit rutiner överfördes till andra grupper inom Fortbildningscentralen.

Vi tackar KvIT för den goda bas vi fick för fortsatt utveckling av virtuella kurser och effektivare kursadministration!

 

Datakörkortet för FC:s personal

Som en del av KvIT-projektets målsättning har varit att FC:s personal skulle avlägga det nationella datakörkortet. På det första mötet i augusti 99 beslöt KvIT göra en kartläggning om FC-personalens IT-kunskaper för att utreda behovet av utbildning inför Datakörkortstenterna. Vi sammanställde ett frågeformulär, som delades ut i början av augusti. Av 44 utdelade formulär fick vi 40 i retur. Under september månad besökte Christel Söderholm alla fyra temagrupper för att diskutera, komplettera och klarlägga eventuella oklarheter i formuleringarna. Samtidigt diskuterade vi gruppernas önskemål.

Vi kunde konstatera att när det gällde modulerna textbehandling och sökning på Internet tycktes största delen av personalen vara färdiga att tenta bort dem direkt.

Under tiden 26.11.99 - 21.3.00 ordnades två kurser i Power Point (ā 8 lektioner, handledare Uffe Wikström), två kurser i Kalkylprogram och registerhantering (ā 8 lektioner, handledare Dan Holm), tre kurser i Datoranvändning och filhantering samt två workshopar för att gå igenom frågorna för Datakörkortets s.k. kunskaps- eller teorimodul (ā 4 lektioner, handledare Mårten Saarinen).

Åtta möjligheter att tenta Datakörkortets moduler ordnades under december 99 - april 00. Som examinatorer fungerade Stefan Nygård, Tom Björkfors eller Mårten Saarinen.

Under läsåret 99-00 har några personer slutat och andra anställts. Alla har givits chansen att delta i utbildningarna och tenttillfällena. Av personalen hade fem personer datakörkortet sedan tidigare eller var "överkvalificerade", 22 st. avlade körkortet i sin helhet och 7 st. tentade delvis och har för tillfället 1-5 moduler otentade av totalt 7. 9 stycken har inte avlagt någonting, trots att Mårten Saarinen haft personliga samtal med dem alla för att utreda orsaken. Projektledaren Margita Vainio har lovat diskutera med dessa personer.

Under hösten 2000 ordnades möjligheter för dem som ännu hade delar kvar att tenta bort samt för nyanställda att avlägga Datakörkortet. Enligt behov kan vi ordna nya kurser eller ge personlig handledning.

Specialutbildning, som endast ett fåtal behöver, kan köpas utifrån och miniguider eller länksamlingar skapas på vårt nya intranet.

Mer information finner du på Datakörkortets officiella hemsida.


Fortbildningscentralen vid Åbo Akademi  /  Centre for Continuing Education at Åbo Akademi University
Fabriksgatan 2 ˇ 20500 ÅBO/TURKU, Finland +358 (0)2 215 4944 ˇ fax (02) 215 4943 ˇ fc-info@abo.fi