Öppna universitetet ˇ Fortbildning ˇ Skärgårdsinstitutet

Sök ˇ Start  

Mjukvara, implementation av mjukvara och egenskaper hos e-verktyg

Lotus

En av KvIT's huvuduppgifter var att söka en eller flera mjukvaror för attmöta de båda andra delprojektens behov. Ett viktigt krav var att mjukvaran så långt som möjligt är webbaserad!
-PedaQ sökte en plattform för att bygga virtuella inlärningsmiljöer. Utbildning när som helst och var som helst, men inte hur som helst. En webbtjänst som erbjuder interaktiv utbildning över Internet till utbildningar som behöver ett komplement till den traditionella undervisningen

-ProcQ sökte ett IT-verktyg för att dela information och samarbeta i grupper. Möjligheten att bygga tillämpningar för arbetsflöden, dela kunskap, fördela arbetsuppgifter och sprida information på nya och effektivare sätt än tidigare. Exempel på applikationer är elektroniska kalendrar, virtuella grupprum, elektroniska resursbokningssystem, dokumentdatabaser, kursdatabaser mm och allt tillgängligt via webben.

Arbetet inleddes med att involvera Datacentralen och undersöka deras intresse och möjlighet att erbjuda dessa tjänster. I oktober 1999 stod det klart enligt Stig-Göran Lindqvist att DC inte har resurser att erbjuda detta men att FC kan agera vidare.

En snabb titt på marknaden gav att Lotus är en produkt som kan möta våra behov.

Lotus Domino R5 är en Lotus-serverplattform för meddelandehantering och samverkan över Internet, i intranät och extranät

Lotus Notes R5 är programmet som låter dig hantera information och samverka med andra användare säkert, enkelt och effektivt. Notes kombinerar e-post via Internet med kalenderfunktioner och schemaläggning för grupper, webbläsare, diskussionsgrupper och HTML-redigering i en integrerad miljö.

Lotus LearningSpace är en plattform för distribuerad, webbaserad utbildning som ger möjlighet att genomföra och administrera utbildning över Internet eller intranät. Den ger användarna flexibilitet att själva välja studietakt och studieteknik. De kan t.ex. välja att följa en utbildning i egen takt genom att delta i den via virtuella klassrum eller en kursplan oberoende av tid eller plats.

Fortbildningscentralen har i januari 2000 i samarbete med Institutionen för Informationsbehandling och IAMSR ingått ett PassportAdvantage avtal med Lotus Finland som ger oss 500 licenser till deras huvudprodukter. Avtalet gäller i 5 år och innehåller uppdateringar.
Fortbildningscentralen har även införskaffat en server för ändamålet. Den tekniska specifikationerna är Osborne Server PIII 600MHz, 512MB RAM/36GB RAID HD.

Stödfunktioner kring denna plattform handlar om administration av hård- och mjukvara, utveckling av nya tjänster och användarstöd. Omfattningen uppskattas i detta skede till ca 25% anställning. Som leverantör av hårdvaran anlitades Datacentralen och av mjukvaran med tillhörande stödtjänster Elementum (Thomas Grandell).

Implementationen av Lotus

FC vid ÅA gick över till Lotus Notes i början av år 2000. Efter den praktiska installationen av mjukvaran lades det upp en plan hur den övriga personalen skulle få undervisning och handledning i det nya systemet.

Lotus Notes är inte bara ett e-postprogram, utan programvaran innefattar också ett kalenderprogram med olika delfunktioner, databashantering samt olika virtuella diskussionsplattformer.

Till en början hölls två demonstrationstillfälle ā 2 h för hela personalen, där jag presenterade programmet och dess möjligheter. De grundläggande e-post-, kalender- och To Do-funktionerna presenterades.

Efter att programmet installerades hörde till Maria Sundströms uppgifter att ge personlig handledning i smågrupper (1-3 personer) i användningen av Notes. Handledningstillfällena var planerade att omfatta 2 h, men i många fall förlängdes handledningen efter behov. Alla FC-anställda har fått handledning, varav ca 28 personer av Maria.

Som en naturlig följd på handledningen, har Maria också gett åtskilliga timmar både telefon- och on-site-stöd vid behov. Frågorna har gällt både Lotus Notes och LearningSpace. Svårighetsgraden på frågorna har varierat, i de flesta fall har problemen blivit lösta men i några fall har varken Marias kunskap eller handböckerna kunnat erbjuda en lösning. Denna typ av handledning/stöd är fortgående.

På våren höll Maria även två workshop-tillfällen ā 2 h. Åtminstone två likadana workshops kan bli aktuella på hösten, för dem som inte kunde närvara på de två tidigare. På workshopen togs både grund- och specialfunktioner i Notes upp. (bilaga)

Före programmet allmänt togs i bruk har egenhändiga studier i användingen av det varit en förutsättning för att kunna vidarebefodra kunskapen om det. I fortsättningen fortsätter utforskningen av programmet och dess möjligheter. Handledning och stöd bör också kunna ges åt nyanställda och därmed kommer även dessa uppgifter att fortgå. Kravet på att Maria i större utsträckning borde kunna sätta sig in i programmet och den bakomliggande strukturen är aktuellt, eftersom hennes uppgifter har utökats med att vid behov fungera som administrator.

Egenskaper för ett e-learningsverktyg

Ett sätt att granska verktyg för e-learning är att sätta olika egenskaper som motpoler. Detta har jag gjort nedan och skall nu försöka sätta en kommentar om vad som avses med egenskapen och var LotusLearningSpace (LLS) verktyget enligt min uppfattning ligger.

Self-Instructional <-----> Instructor led/Collaborative

  • I e-learningssammanhang uppfattas många kurser som nyttiga=tråkiga (i mera traditionell form kan nämnas Excel-modulen i datakörkortet).
  • Satsa på icke-linjära produkter (inte från A till B) så som PBL, rollspel och andra spel, där deltagarna tvingas agera själva.
  • Simuleringar? Utnyttja många sinnen!
  • Spel? Gör det enklare att bygga upp inlärningsmiljöer, som passar alla inlärningsstilar.
  • Före Internet var ComputerBasedTraining en aktivitet som endast skedde mellan datorn och eleven. I och med Internet tillkommer samarbetsmöjligheter, diskussioner, frågelådor etc
  • LLS: Kan hantera material i olika format, text, stillbild, video, ljud. Detta material kan vara producerat med andra verktyg. LLS innehåller inte produktionsverktyg för t.ex. video- eller ljudmaterial.
    LLS innehåller ett verktyg för att göra tex självtester (Assesment manager)
    LLS innehåller ett verktyg för såväl privat som gruppkommunikation (CourceRoom)

Synchronous Learning <------> Asynchronous Learning

  • Kunskap skall vara kommunicerbar – det goda samtalet (mellan studerande och experten/konsulten/medstuderande). Hur kan man kommunicera?
  • Synkronkommunikation: chat, audio-, videokonferenser, data&applicationsharing, shared whiteboard, gemensam video/screenshow, instructor control
  • Asynkron: e-post, diskussionsrum, anslagtavlor, file attachments, learning material downloads
  • LLS Forum innehåller flexibla verktyg för asynkron kommunikation. LLS Sametime är verktyget för synkron kommunikation

Built in Authoring <-----> Third Party Authoring <-----> Content Assembly

  • Gör inte utbildningen för slätstruken för att passa alla utan gör den mera spännande och utmanande för dem som är intresserade
  • Uppfinn inte hjulet på nytt.
  • LLS är ett författarverktyg
    LLS innehåller flexibla verktyg för att strukturera och organisera ett material.
    Till LLS kan importeras material gjorda med andra verktyg men vill man importera e-kurser som sådana bör de vara gjorda med LLS

Rich media <-----> Lean Media

  • Bildens (still+video) betydelse som språk växer. Hur göra utbildningar som baserar sig mera på bilder än på text? Texttyngda utbildningar på nätet är ingen framgång, boktryckarkonsten uppfanns redan av Gutenberg.
  • LLS klarar både tung och lätt media.

Low interaction <-----> High Interaction

  • Hur kan deltagarna vara socialt interaktiva? Lärandet sker i sociala sammanhang, inte individuellt. Att ha medstudenter, att kunna samtala med andra som kan lika mycket, att ha spelrum för inlärningssamtal och idéer är lika viktigt och möjligt i IT-sammanhang som i övrigt lärande. Lärandet ses som en följd av att individen är aktiv i relation till sin omgivning. Både individen och omgivningen är aktiva i lärprocessen. Samspelet mellan individen och omgivningen är en process där båda har möjlighet att påverka och agera. Med omgivningen kan vi också inkludera tex simuleringar, jämförelser, test, flervalsfrågor etc.
  • LLS är höginteraktiv dator <-> människa och framförallt människa <-> dator <-> människa

Course Delivery <-----> Course Management (CMI) <-----> Learning Content Management

  • Hur hantera användare, grunda kurser, stryka kurser, kopiera kurser, nollställa kurser till nästa läsår etc?
  • LLS han en kursadministrationsmodul som hanterar de vanligaste situationerna väl.

Mårten Saarinen 2000


Fortbildningscentralen vid Åbo Akademi  /  Centre for Continuing Education at Åbo Akademi University
Fabriksgatan 2 ˇ 20500 ÅBO/TURKU, Finland +358 (0)2 215 4944 ˇ fax (02) 215 4943 ˇ fc-info@abo.fi