Mjukvara, implementation av mjukvara och
egenskaper hos e-verktyg
Lotus
En av KvIT's huvuduppgifter var att söka en eller flera
mjukvaror för attmöta de båda andra delprojektens behov. Ett
viktigt krav var att mjukvaran så långt som möjligt är
webbaserad!
-PedaQ sökte en plattform för att bygga virtuella
inlärningsmiljöer. Utbildning när som helst och var som helst,
men inte hur som helst. En webbtjänst som erbjuder interaktiv
utbildning över Internet till utbildningar som behöver ett
komplement till den traditionella undervisningen
-ProcQ sökte ett IT-verktyg för att dela information och
samarbeta i grupper. Möjligheten att bygga tillämpningar för
arbetsflöden, dela kunskap, fördela arbetsuppgifter och sprida
information på nya och effektivare sätt än tidigare. Exempel på
applikationer är elektroniska kalendrar, virtuella grupprum,
elektroniska resursbokningssystem, dokumentdatabaser, kursdatabaser
mm och allt tillgängligt via webben.
Arbetet inleddes med att involvera Datacentralen och undersöka
deras intresse och möjlighet att erbjuda dessa tjänster. I oktober
1999 stod det klart enligt Stig-Göran Lindqvist att DC inte har
resurser att erbjuda detta men att FC kan agera vidare.
En snabb titt på marknaden gav att Lotus är en produkt som kan
möta våra behov.
Lotus Domino R5 är en Lotus-serverplattform för
meddelandehantering och samverkan över Internet, i intranät och
extranät
Lotus Notes R5 är programmet som låter dig hantera information
och samverka med andra användare säkert, enkelt och effektivt.
Notes kombinerar e-post via Internet med kalenderfunktioner och
schemaläggning för grupper, webbläsare, diskussionsgrupper och
HTML-redigering i en integrerad miljö.
Lotus LearningSpace är en plattform för distribuerad,
webbaserad utbildning som ger möjlighet att genomföra och
administrera utbildning över Internet eller intranät. Den ger
användarna flexibilitet att själva välja studietakt och
studieteknik. De kan t.ex. välja att följa en utbildning i egen
takt genom att delta i den via virtuella klassrum eller en kursplan
oberoende av tid eller plats.
Fortbildningscentralen har i januari 2000 i samarbete med
Institutionen för Informationsbehandling och IAMSR ingått ett
PassportAdvantage avtal med Lotus Finland som ger oss 500 licenser
till deras huvudprodukter. Avtalet gäller i 5 år och innehåller
uppdateringar.
Fortbildningscentralen har även införskaffat en server för
ändamålet. Den tekniska specifikationerna är Osborne Server PIII
600MHz, 512MB RAM/36GB RAID HD.
Stödfunktioner kring denna plattform handlar om administration
av hård- och mjukvara, utveckling av nya tjänster och
användarstöd. Omfattningen uppskattas i detta skede till ca 25%
anställning. Som leverantör av hårdvaran anlitades Datacentralen
och av mjukvaran med tillhörande stödtjänster Elementum (Thomas
Grandell).
Implementationen av Lotus
FC vid ÅA gick över till Lotus Notes i början av år 2000.
Efter den praktiska installationen av mjukvaran lades det upp en
plan hur den övriga personalen skulle få undervisning och
handledning i det nya systemet.
Lotus Notes är inte bara ett e-postprogram, utan programvaran
innefattar också ett kalenderprogram med olika delfunktioner,
databashantering samt olika virtuella diskussionsplattformer.
Till en början hölls två demonstrationstillfälle ā 2 h för
hela personalen, där jag presenterade programmet och dess
möjligheter. De grundläggande e-post-, kalender- och To
Do-funktionerna presenterades.
Efter att programmet installerades hörde till Maria Sundströms
uppgifter att ge personlig handledning i smågrupper (1-3 personer)
i användningen av Notes. Handledningstillfällena var planerade att
omfatta 2 h, men i många fall förlängdes handledningen efter
behov. Alla FC-anställda har fått handledning, varav ca 28
personer av Maria.
Som en naturlig följd på handledningen, har Maria också gett
åtskilliga timmar både telefon- och on-site-stöd vid behov.
Frågorna har gällt både Lotus Notes och LearningSpace.
Svårighetsgraden på frågorna har varierat, i de flesta fall har
problemen blivit lösta men i några fall har varken Marias kunskap
eller handböckerna kunnat erbjuda en lösning. Denna typ av
handledning/stöd är fortgående.
På våren höll Maria även två workshop-tillfällen ā 2 h.
Åtminstone två likadana workshops kan bli aktuella på hösten,
för dem som inte kunde närvara på de två tidigare. På
workshopen togs både grund- och specialfunktioner i Notes upp.
(bilaga)
Före programmet allmänt togs i bruk har egenhändiga studier i
användingen av det varit en förutsättning för att kunna
vidarebefodra kunskapen om det. I fortsättningen fortsätter
utforskningen av programmet och dess möjligheter. Handledning och
stöd bör också kunna ges åt nyanställda och därmed kommer
även dessa uppgifter att fortgå. Kravet på att Maria i större
utsträckning borde kunna sätta sig in i programmet och den
bakomliggande strukturen är aktuellt, eftersom hennes uppgifter har
utökats med att vid behov fungera som administrator.
Egenskaper för ett e-learningsverktyg
Ett sätt att granska verktyg för e-learning är att sätta
olika egenskaper som motpoler. Detta har jag gjort nedan och skall
nu försöka sätta en kommentar om vad som avses med egenskapen och
var LotusLearningSpace (LLS) verktyget enligt min uppfattning
ligger.
Self-Instructional <-----> Instructor led/Collaborative
- I e-learningssammanhang uppfattas många kurser som
nyttiga=tråkiga (i mera traditionell form kan nämnas Excel-modulen
i datakörkortet).
- Satsa på icke-linjära produkter (inte från A till B) så som
PBL, rollspel och andra spel, där deltagarna tvingas agera själva.
- Simuleringar? Utnyttja många sinnen!
- Spel? Gör det enklare att bygga upp inlärningsmiljöer, som
passar alla inlärningsstilar.
- Före Internet var ComputerBasedTraining en aktivitet som endast
skedde mellan datorn och eleven. I och med Internet tillkommer
samarbetsmöjligheter, diskussioner, frågelådor etc
- LLS: Kan hantera material i olika format, text, stillbild, video,
ljud. Detta material kan vara producerat med andra verktyg. LLS
innehåller inte produktionsverktyg för t.ex. video- eller
ljudmaterial.
LLS innehåller ett verktyg för att göra tex självtester
(Assesment manager)
LLS innehåller ett verktyg för såväl privat som
gruppkommunikation (CourceRoom)
Synchronous Learning <------> Asynchronous Learning
- Kunskap skall vara kommunicerbar det goda samtalet (mellan
studerande och experten/konsulten/medstuderande). Hur kan man
kommunicera?
- Synkronkommunikation: chat, audio-, videokonferenser,
data&applicationsharing, shared whiteboard, gemensam
video/screenshow, instructor control
- Asynkron: e-post, diskussionsrum, anslagtavlor, file
attachments, learning material downloads
- LLS Forum innehåller flexibla verktyg för asynkron
kommunikation. LLS Sametime är verktyget för synkron kommunikation
Built in Authoring <-----> Third Party Authoring
<-----> Content Assembly
- Gör inte utbildningen för slätstruken för att passa alla
utan gör den mera spännande och utmanande för dem som är
intresserade
- Uppfinn inte hjulet på nytt.
- LLS är ett författarverktyg
LLS innehåller flexibla verktyg för att strukturera och organisera
ett material.
Till LLS kan importeras material gjorda med andra verktyg men vill
man importera e-kurser som sådana bör de vara gjorda med LLS
Rich media <-----> Lean Media
- Bildens (still+video) betydelse som språk växer. Hur göra
utbildningar som baserar sig mera på bilder än på text?
Texttyngda utbildningar på nätet är ingen framgång,
boktryckarkonsten uppfanns redan av Gutenberg.
- LLS klarar både tung och lätt media.
Low interaction <-----> High Interaction
- Hur kan deltagarna vara socialt interaktiva? Lärandet sker i
sociala sammanhang, inte individuellt. Att ha medstudenter, att
kunna samtala med andra som kan lika mycket, att ha spelrum för
inlärningssamtal och idéer är lika viktigt och möjligt i
IT-sammanhang som i övrigt lärande. Lärandet ses som en följd av
att individen är aktiv i relation till sin omgivning. Både
individen och omgivningen är aktiva i lärprocessen. Samspelet
mellan individen och omgivningen är en process där båda har
möjlighet att påverka och agera. Med omgivningen kan vi också
inkludera tex simuleringar, jämförelser, test, flervalsfrågor
etc.
- LLS är höginteraktiv dator <-> människa och framförallt
människa <-> dator <-> människa
Course Delivery <-----> Course Management (CMI)
<-----> Learning Content Management
- Hur hantera användare, grunda kurser, stryka kurser, kopiera
kurser, nollställa kurser till nästa läsår etc?
- LLS han en kursadministrationsmodul som hanterar de vanligaste
situationerna väl.
Mårten Saarinen 2000
|