![]() |
Fysikerlinjen
Fysik utgör spetsverktyget i den forskning som ger oss ny praktisk kunskap om vår omgivning. Nya upptäckter kan användas för att konstruera effektivare verktyg som i sin tur leder oss fram till nya upptäckter. Är man nyfiken på vilka teknologier som kan vara möjliga om 20 är, skall man forska i fysik nu. Verksamhetensspektret inom fysiken är brett och innehåller bl.a. experimentell forskning, teoretisk modellering, teknisk tillämpningsutveckling samt uppgörande av fundamentala teorier om naturen. Inom alla dessa områden finns det otaliga frågor, på vilka man ännu idag inte vet svaret. Tycker du om att aktivt leta efter svar på frågor om hur vår omgivning egentligen fungerar eller hur man kan utnyttja fenomen omkring oss, är fysikerlinjen en attraktiv möjlighet för dig. Den kunskap man får genom att bekanta sig med fysiken, dess fenomen och metoder, kan också i hög grad tillämpas utanför fysiken. Instrument som utvecklas och används i fysikaliska laboratorier används ofta senare också inom andra forskningsområden. Teoretiskt har kemi redan länge beskrivits med hjälp av fysikens begrepp och kunskapen om biologiska cellprocesser håller på att bli införlivad i samma krets. Fysiken har också bidragit till många stora framsteg inom matematikens utveckling både som källa för idéer och som testfält för utveckling av nya metoder. Arbetssituationen Enligt en förfrågan, har alla fysiker, som har examinerats vid Åbo Akademi, under de senaste 20 åren, fått jobb om de själva har velat det. I Finland är antalet fysiker som utbildas ganska litet jämfört med t.ex. antalet kemister, för vilka den omfattande skogsindustrin har skapat ett stort behov. I och med telekommunikationsindustrins expansion under det senaste decenniet har situationen börjat förändras visavi efterfrågan på fysiker inom industrin. Det finns idag en rad högklassiga medelstora industriföretag som allmänt tillämpar den senaste utvecklingen inom fysiken. Därför finns det ett ständigt behov av mångsidigt utbildade, kunniga fysiker. Enligt en AKAVA undersökning är medellönen för en nyutexaminerad fysiker 2800 euro. De färdigheter man får genom fysikstudier har visat sig vara efterfrågade i forskar-, planerar- och konsulttjänster även inom andra områden såsom t.ex. i datakommunikationsföretag. Man får heller inte glömma att också läraryrket är en möjlig bana även efter forskarstudier om man kompletterar med pedagogiska studier. Fysikerstudier Fysikerlinjen har inte planerats för ett bestämt framtida yrke, därtill är möjligheterna alltför många. Även om universitetsstudier i allmänhet har en bred utbildning som ideal, är studierna vid fysikerlinjen så utformade att de också möjliggör det att man får en välbalanserad och förhållandevis djup kunskap, speciellt då om fysikens nuläge. Basstudierna är gemensamma för alla fysikstuderanden, emedan de behövs för att man överhuvudtaget skall kunna följa med och absorbera den information som senare ges i specialkurserna. Basstudierna ger också en bred kännedom om fysikens allmänna matematiska beskrivning samt gör det möjligt att förstå komplexa fysikaliska fenomen med hjälp av förenklade "leksaker", som också kallas modeller. Därtill har man ännu laborationerna, där man lär sig använda fysikaliska instrument och samtidigt lär sig experimentellt verifiera fysikaliska beskrivningar av olika fenomen. Målsättning Studierna på fysikerlinjen ger den studerande färdighet att förstå hur man i fysiken samlar information om fenomen i naturen och sedan filtrerar denna information för att kunna utkristallisera det väsentliga i form av teorier, modeller och metoder. Man får också en färdighet i att tillämpa existerande modeller och metoder. Fysik kan förstås som en teoretisk och experimentell verktygslåda med hjälp av vilken man kan samla information om omgivningen och med hjälp av denna information kan man sedan, genom att utnyttja samma verktygslåda, konstruera någonting nytt och nyttigt. Fysiker spelar en avgörande roll i samhället för att hålla samhället prompt informerat om den allt ökande kunskapen om fenomen i naturen och för att samtidigt hålla samhället förberett för att praktiskt kunna tillämpa de nya kunskaperna. uppdaterad 8.1.2007 |