Page 17 - studentmagasin_2018
P. 17

genom att studenterna får övning i   socialt och kulturellt sammanhang,
        att från en vetenskaplig utgångspunkt   att iaktta och värdera fenomenet ur
        systematiskt betrakta mänskliga     olika teoretiska perspektiv, att förhålla   ”Förmågan att utifrån
        fenomen från olika perspektiv, med   sig till det och slutligen att kommu-  vetenskap ligt hållbara
        målsättningen  att på ett analytiskt sätt  nicera de slutsatser man dragit – är
        kunna sammanfatta iakttagelserna    den viktigaste färdighet som studier   premisser kunna place-
        och slutligen på ett professionellt och   i humaniora kan bidra med. På ett
        lättfattligt sätt kommunicera dem   samhälleligt plan finns ett behov av   ra in ett mänskligt
        till omgivningen. För att ett kritiskt   människor som utbildas med syfte
        förhållningssätt ska vara möjligt får   att ge dem systematiska verktyg att   fenomen i ett specifikt
        humanisten övning i att bevara det in-  problematisera och utmana sådana   socialt och kulturellt
        tellektuella oberoendet och den kritis-  invanda föreställningsvärldar om
        ka distans som är en förutsättning för   samhället som olika individer, grup-  sammanhang.”
        en vetenskaplig och objektiv analys av   per och organisationer framställer
        ett mänskligt fenomen.              som till synes självklara, men som på
          På arbetsmarknaden efterfrågas    ett ideologiskt plan potentiellt kan
        humanisten tack vare den kombina-   hota samhällsordningen.
        tion av gedigna ämneskunskaper med    De färdigheter en humanistisk
        generella färdigheter som studier i   utbildning ger är således ur ett sam-
        humaniora erbjuder. Behovet av indi-  hälleligt plan högst relevanta i vår allt
        vider som kan kombinera specialkun-  mer föränderliga, komplexa och frag-
        skap inom ett ämnesområde med ett   menterade värld där många upplever
        systematiskt och analytiskt tänkande   att det blir allt svårare att navigera.
        samt goda kommunikativa färdigheter   Till humanioras centrala samhällsup-
        gör att humanister ofta redan under   pdrag hör således dels att analytiskt
        studietiden hittar sin plats på de mest   fördjupa sig i vad det innebär att vara
        varierande platser i samhället. Hu-  människa, dels att från ett kritiskt
        manister arbetar i skolor, på uni-  utifrånperspektiv granska och ta ställ-
        versitet, på museer, på bibliotek och   ning till mänskliga fenomen i dagens
        på arkiv. Humanister arbetar inom   samhälle. I en globaliserad värld där
        mediebranschen, inom förlagsbran-   kommunikativa färdigheter i kombi-
        schen, inom företagsvärlden och inom   nation med förmågan att greppa kom-
        en mängd olika organisationer. De   plexa samhällsfenomen blir allt mer
        arbetar som forskare, som lärare, som   avgörande för att kunna orientera sig
        journalister, som översättare, som   i den verklighet som mänskligheten
        kritiker, som bibliotekarier, som infor-  befinner sig i kommer behovet av
        matörer och som förlagsredaktörer.   humanistisk expertis att öka.
          Förmågan att utifrån vetenskapligt
        hållbara premisser kunna placera in   Johanna Wassholm,
        ett mänskligt fenomen i ett specifikt   forskare vid Åbo Akademi
                                                                                                                   17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22