Page 15 - Broschyr_studenter_2017
P. 15
genom att studenterna får övning i socialt och kulturellt sammanhang, “Förmågan att utifrån
att från en vetenskaplig utgångspunkt att iaktta och värdera fenomenet ur vetenskapligt hållbara
systematiskt betrakta mänskliga olika teoretiska perspektiv, att förhålla premisser kunna place
fenomen från olika perspektiv, med sig till det och slutligen att kommu- ra in ett mänskligt
målsättningen att på ett analytiskt sätt nicera de slutsatser man dragit – är fenomen i ett specifikt
kunna sammanfatta iakttagelserna den viktigaste färdighet som studier socialt och kulturellt
och slutligen på ett professionellt och i humaniora kan bidra med. På ett sammanhang.“
lättfattligt sätt kommunicera dem samhälleligt plan finns ett behov av
till omgivningen. För att ett kritiskt människor som utbildas med syfte 15
förhållningssätt ska vara möjligt får att ge dem systematiska verktyg att
humanisten övning i att bevara det in- problematisera och utmana sådana
tellektuella oberoendet och den kritis- invanda föreställningsvärldar om
ka distans som är en förutsättning för samhället som olika individer, grup-
en vetenskaplig och objektiv analys av per och organisationer framställer
ett mänskligt fenomen. som till synes självklara, men som på
ett ideologiskt plan potentiellt kan
På arbetsmarknaden efterfrågas hota samhällsordningen.
humanisten tack vare den kombina-
tion av gedigna ämneskunskaper med De färdigheter en humanistisk
generella färdigheter som studier i utbildning ger är således ur ett sam-
humaniora erbjuder. Behovet av indi- hälleligt plan högst relevanta i vår allt
vider som kan kombinera specialkun- mer föränderliga, komplexa och frag-
skap inom ett ämnesområde med ett menterade värld där många upplever
systematiskt och analytiskt tänkande att det blir allt svårare att navigera.
samt goda kommunikativa färdigheter Till humanioras centrala samhällsup-
gör att humanister ofta redan under pdrag hör således dels att analytiskt
studietiden hittar sin plats på de mest fördjupa sig i vad det innebär att vara
varierande platser i samhället. Hu- människa, dels att från ett kritiskt
manister arbetar i skolor, på uni- utifrånperspektiv granska och ta ställ-
versitet, på museer, på bibliotek och ning till mänskliga fenomen i dagens
på arkiv. Humanister arbetar inom samhälle. I en globaliserad värld där
mediebranschen, inom förlagsbran- kommunikativa färdigheter i kombi-
schen, inom företagsvärlden och inom nation med förmågan att greppa kom-
en mängd olika organisationer. De plexa samhällsfenomen blir allt mer
arbetar som forskare, som lärare, som avgörande för att kunna orientera sig
journalister, som översättare, som i den verklighet som mänskligheten
kritiker, som bibliotekarier, som infor- befinner sig i kommer behovet av
matörer och som förlagsredaktörer. humanistisk expertis att öka.
Förmågan att utifrån vetenskapligt Johanna Wassholm,
hållbara premisser kunna placera in forskare vid Åbo Akademi
ett mänskligt fenomen i ett specifikt