Page 15 - Broschyr_studenter_2017
P. 15

genom att studenterna får övning i        socialt och kulturellt sammanhang,         “Förmågan att utifrån
att från en vetenskaplig utgångspunkt     att iaktta och värdera fenomenet ur        vetenskap­ligt hållbara
systematiskt betrakta mänskliga           olika teoretiska perspektiv, att förhålla  premisser kunna place­
fenomen från olika perspektiv, med        sig till det och slutligen att kommu-      ra in ett mänskligt
målsättningen att på ett analytiskt sätt  nicera de slutsatser man dragit – är       fenomen i ett specifikt
kunna sammanfatta iakttagelserna          den viktigaste färdighet som studier       socialt och kulturellt
och slutligen på ett professionellt och   i humaniora kan bidra med. På ett          sammanhang.“
lättfattligt sätt kommunicera dem         samhälleligt plan finns ett behov av
till omgivningen. För att ett kritiskt    människor som utbildas med syfte                                                     15
förhållningssätt ska vara möjligt får     att ge dem systematiska verktyg att
humanisten övning i att bevara det in-    problematisera och utmana sådana
tellektuella oberoendet och den kritis-   invanda föreställningsvärldar om
ka distans som är en förutsättning för    samhället som olika individer, grup-
en vetenskaplig och objektiv analys av    per och organisationer framställer
ett mänskligt fenomen.                    som till synes självklara, men som på
                                          ett ideologiskt plan potentiellt kan
   På arbetsmarknaden efterfrågas         hota samhällsordningen.
humanisten tack vare den kombina-
tion av gedigna ämneskunskaper med           De färdigheter en humanistisk
generella färdigheter som studier i       utbildning ger är således ur ett sam-
humaniora erbjuder. Behovet av indi-      hälleligt plan högst relevanta i vår allt
vider som kan kombinera specialkun-       mer föränderliga, komplexa och frag-
skap inom ett ämnesområde med ett         menterade värld där många upplever
systematiskt och analytiskt tänkande      att det blir allt svårare att navigera.
samt goda kommunikativa färdigheter       Till humanioras centrala samhällsup-
gör att humanister ofta redan under       pdrag hör således dels att analytiskt
studietiden hittar sin plats på de mest   fördjupa sig i vad det innebär att vara
varierande platser i samhället. Hu-       människa, dels att från ett kritiskt
manister arbetar i skolor, på uni-        utifrånperspektiv granska och ta ställ-
versitet, på museer, på bibliotek och     ning till mänskliga fenomen i dagens
på arkiv. Humanister arbetar inom         samhälle. I en globaliserad värld där
mediebranschen, inom förlagsbran-         kommunikativa färdigheter i kombi-
schen, inom företagsvärlden och inom      nation med förmågan att greppa kom-
en mängd olika organisationer. De         plexa samhällsfenomen blir allt mer
arbetar som forskare, som lärare, som     avgörande för att kunna orientera sig
journalister, som översättare, som        i den verklighet som mänskligheten
kritiker, som bibliotekarier, som infor-  befinner sig i kommer behovet av
matörer och som förlagsredaktörer.        humanistisk expertis att öka.

   Förmågan att utifrån vetenskapligt     Johanna Wassholm,
hållbara premisser kunna placera in       forskare vid Åbo Akademi
ett mänskligt fenomen i ett specifikt
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20